• envinow.gr

Άσε το αυτοκίνητο και πάρε το ποδήλατο

Της Τζένης Ελευθερίου


Ένα κυριακάτικο φθινοπωρινό βροχερό πρωινό καθόμουν στο σαλόνι του σπιτιού μου και κοιτούσα την βροχή που έπεφτε ασταμάτητα. Καθώς οι σταγόνες έπεφταν με ορμή στο παράθυρο και ακούγονταν τα νερά να τρέχουν στις υδρορροές και στους δρόμους, ακατάστατες σκέψεις περνούσαν από το μυαλό μου. Μπορούμε να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα; Έχουμε συνειδητοποιήσει τις επιπτώσεις της χρήσης ορυκτών καυσίμων στο περιβάλλον, στην ατμόσφαιρα, στο κλίμα; Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στον τομέα των μεταφορών, γίνονται ταχύτερα και αποδοτικότερα. Πόσο εύκολη είναι όμως η στροφή στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα; Όλες αυτές οι σκέψεις μου δημιουργούσαν ένα αίσθημα απαισιοδοξίας για το μέλλον της Γης ,για το πού πηγαίνουμε.


Σαν ηλιαχτίδα μέσα στο σκοτάδι της απαισιοδοξίας μου, τράβηξε την προσοχή μου μια συνέντευξη του Ολλανδού πρέσβη Κασπάρ Βέλντκαπ με αφορμή την «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας», που διάβασα λίγο αργότερα στο περιοδικό «Κ» της «Καθημερινής». Εκείνη τα στιγμή κατάλαβα, για μια ακόμα φορά, ότι όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει και τρόπος, ότι ακόμα και μικρές καθημερινές πρωτοβουλίες και ενέργειες μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη μείωση των ρύπων από τη χρήση ορυκτών καυσίμων.



Μια τέτοια λοιπόν ενέργεια είναι η χρήση του ποδηλάτου. Στην Ολλανδία ,χώρα με 17.000.000 κατοίκους υπάρχουν περισσότερα από 22.000.000 ποδήλατα δηλαδή περίπου 1,3 ποδήλατα/κάτοικο. Σε πολλές πόλεις όπως το Παρίσι , η Κοπεγχάγη ,η Βαρκελώνη, η Νέα Υόρκη, το Τελ Αβίβ το ποδήλατο γίνεται όλο και πιο δημοφιλές. Ο κ. Κασπάρ Βέλντκαπ στη συνέντευξή του αναφέρει πως «η ποδηλασία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας». Υπάρχουν 32.000 χμ αποκλειστικά ποδηλατοδρόμων και πολλές ακόμα τοπικές οδοί που τα ποδήλατα τις μοιράζονται με άλλα οχήματα. Οι Ολλανδοί πολίτες διανύουν 800 χμ τον χρόνο με το ποδήλατο και το χρησιμοποιούν για κάθε είδους μεταφορά. Χαρακτηριστικά, το 80% του πληθυσμού ποδηλατεί τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.


Αφορμή για την στροφή αυτή στα ποδήλατα, στάθηκε η επιθυμία για επανασχεδιασμό των πόλεων γύρω από τους αυτοκινητόδρομους τις δεκαετίες του 60 και του 70. Η ιδέα ήταν πως, αφού οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούσαν τη ζωή στα προάστια, θα έπρεπε αυτά να συνδεθούν με τις πόλεις με αυτοκινητόδρομους. Κάτι τέτοιο βέβαια, συνεπαγόταν επέμβαση στην παλιά αρχιτεκτονική και στα όμορφα κανάλια και σταδιακή μετατροπή τόσο των προαστίων όσων και των μεγαλύτερων πόλεων σε μέρη αφιλόξενα για όσους δεν έχουν αυτοκίνητο. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πετρελαϊκή κρίση του 1973, οδήγησε τους δημοτικούς αξιωματούχους να καταλάβουν πως το ποδήλατο είναι η μόνη λύση. Έτσι σταδιακά οι πόλεις σχεδιάστηκαν ώστε να είναι φιλικές προς τον ποδηλάτη.