Τον σχεδιασμό της Ελλάδας για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών παρουσίασε η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, στο πλαίσιο διαδικτυακού εργαστηρίου για την Ηλεκτροκίνηση που διοργάνωσε η Βρετανική Πρεσβεία στην Ελλάδα, με τίτλο «Προς ένα βιώσιμο μέλλον με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα: Η ηλεκτροκίνηση στη Βρετανία και την Ελλάδα».
Στο workshop συμμετείχαν εκπρόσωποι της βρετανικής κυβέρνησης από τον τομέα του Διεθνούς Εμπορίου, καθώς και από το Γραφείο Οχημάτων Μηδενικών Ρύπων, τον κυβερνητικό φορέα που είναι υπεύθυνος για την ηλεκτροκίνηση στη Μεγάλη Βρετανία. Επίσης, εκπρόσωποιτουδημόσιουοργανισμούTransport for London (TFL), τουEnergy Networks Association (ENA) καιτηςSociety of Motor Manufacturers & Traders (SMMT).
Από την ελληνική πλευρά, εκπροσωπήθηκαν η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) και ο Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).
«Η απανθρακοποίηση του ενεργειακού συστήματος αποτελεί βασική μας προτεραιότητά στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση μετάβασης ως προς τον τρόπο που προτεραιοποιούμε και χρησιμοποιούμε τους ενεργειακούς μας πόρους. Οι εκτιμώμενες συνολικές επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση ανέρχονται σε 44 δισ. ευρώ» είπε η κυριά Σδούκου, χαιρετίζοντας την εκδήλωση.
Στο πλαίσιο αυτό, και καθώς η απανθρακοποίηση του τομέα των μεταφορών αποτελεί βασικό πυλώνα της ενεργειακής και περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας, όπως τόνισε η γενική γραμματέας, ψηφίστηκε το 2020 το πρώτο νομοθετικό πλαίσιο στη χώρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, διαμορφώνοντας ένα πλέγμα εργαλείων και κινήτρων και οργανώνοντας, παράλληλα, ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της ηλεκτροκίνησης.
«Επικεντρώνουμε τώρα τις προσπάθειές μας στα επόμενα βήματα για να επιταχύνουμε την ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης. Επίσης, εστιάζουμε στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης στις δημόσιες μεταφορές με ηλεκτρικά λεωφορεία σε όλες τις ελληνικές πόλεις» ανέφερε η γενική γραμματέας.
Υπογράμμισε δε τη σημασία που έχουν τα καλά παραδείγματα, με αυτό της Βρετανίας να βρίσκεται μεταξύ των κορυφαίων, για τον καλύτερο σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής, καθώς η χώρα μας επιταχύνει τη μετάβαση σε πιο «καθαρές» μετακινήσεις. «Πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε τη μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μόνο μέσω της στενής συνεργασίας μεταξύ των χωρών» είπε χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο της συνάντησης, οι εμπειρογνώμονες των δύο χωρών αντάλλαξαν σκέψεις και τεχνογνωσία, διερευνώντας κατάλληλους τρόπους ώστε να διαμορφωθεί ένα φιλικό προς την ηλεκτροκίνηση περιβάλλον σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, το οποίο θα επιτρέψει στις κοινότητες να στραφούν σε λύσεις ηλεκτροκίνησης.
Τα κύρια θέματα που συζητήθηκαν ήταν τα εξής:
· Πολιτικές και κίνητρα, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης
· Ανάπτυξη και ανθεκτικότητα των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και των δημόσιων δικτύων φόρτισης
· Κίνητρα για την ανάπτυξη μονάδων παραγωγής σε όλο τον κύκλο ζωής της ηλεκτροκίνησης, όπως μονάδες συναρμολόγησης και ανακύκλωσης εξαρτημάτων, μπαταριών, φορτιστών, κλπ.
Σημειώνεται ότι η Βρετανία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής προσπάθειας για την καθιέρωση «πράσινων» μεταφορών. Σε συνέχεια της στρατηγικής της, «RoadtoZero», που δημοσιεύθηκε το 2018, έχει θέσει ως προτεραιότητα την αποδέσμευση από τα συμβατικά οχήματα, απαγορεύοντας την πώληση νέων συμβατικών οχημάτων από το 2030, νωρίτερα από ότι αρχικά σχεδιαζόταν.
Όπως επισήμαναν όλοι οι συμμετέχοντες στο διαδικτυακό workshop, καθοριστικό ζήτημα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί η ανάπτυξη ενός καλά σχεδιασμένου και επαρκούς δικτύου φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ιδίως στα αστικά κέντρα. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία μεταξύ των κεντρικών και των τοπικών αρχών, καθώς και των φορέων παροχής υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών, συμβάλλει στην σωστή αναγνώριση και αξιολόγηση των αναγκών προκειμένου να γίνει η σωστή χωροθέτηση και εγκατάσταση των μονάδων φόρτισης.
Επίσης, αναδείχθηκαν ως παράγοντες-κλειδιά για την αύξηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνηση η παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης, τα συστήματα των δημοσίων συμβάσεων και οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Οι δύο πλευρές, κλείνοντας, εξέφρασαν τη διάθεση περαιτέρω συνεργασίας ως προς την ανταλλαγή καλών πρακτικών και λύσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, την ανάπτυξη της αγοράς προς όφελος των εθνικών οικονομικών και την εκπλήρωση του στόχου της απανθρακοποίησης της Ευρώπης.
Comments