Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί μια κρίσιμη προτεραιότητα για τη βιωσιμότητα του κλάδου και την προστασία του περιβάλλοντος. Με την αύξηση των ανησυχιών σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η ναυτιλία αναζητά καινοτόμες λύσεις για να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει τη μετάβαση σε πιο καθαρές πηγές ενέργειας, την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και την εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών, με στόχο τη μείωση των ρύπων και την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων.
Το Cold Ironing ή αλλιώς Shore Power είναι μία πρακτική, η οποία εφαρμόζεται ήδη σε κάποια λιμάνια από τη δεκαετία του 1990, κατά βάση από εμπορικά πλοία ή κρουαζιερόπλοια. Με τον όρο Cold Ironing νοείται η παροχή ηλεκτροδότησης των ελλιμενιζόμενων πλοίων από ξηράς, μέσω σύνδεσης τους στο ηλεκτρικό δίκτυο του λιμανιού. Σκοπός της σύνδεσης είναι να απενεργοποιηθούν οι γεννήτριες των πλοίων κατά τη διάρκεια παραμονής των πλοίων στα λιμάνια, ώστε να μειωθούν οι παραγόμενες εκπομπές αερίων, όπως το διοξείδιο του θείου(SOx), τα οξείδια του αζώτου(NOx), το διοξείδιο του άνθρακα(CO2) κ.α. καθώς και ο θόρυβος και οι δονήσεις που προκαλούνται από τις μηχανές τους. Έτσι, βελτιώνεται αισθητά η ποιότητα του αέρα στα λιμάνια και τις γύρω περιοχές και οι κάτοικοι απολαμβάνουν πιο ήσυχες συνθήκες διαβίωσης. Επιπλέον, με την εφαρμογή αυτής της πρακτικής οι ναυτιλιακές εταιρείες συμμορφώνονται με τις αυξανόμενες περιβαλλοντικές κανονιστικές απαιτήσεις και δεσμεύονται για την εφαρμογή στρατηγικών βιωσιμότητας. Τέλος, απενεργοποιώντας τις μηχανές τους, οι ναυτιλιακές εταιρείες εξοικονομούν πόρους, μέσω της μείωση της κατανάλωσης καυσίμων.
Από τους σημαντικότερους παράγοντες, ωστόσο, που μπορεί να κάνουν τους αρμόδιους διστακτικούς ως προς την εφαρμογή αυτής της πρακτικής αποτελεί φυσικά το υψηλό κόστος και οι επενδύσεις που απαιτούνται για την εγκατάσταση των απαραίτητων υποδομών(αναβάθμιση νέων ηλεκτρικών δικτύων, σταθμοί σύνδεσης, συντήρηση συστημάτων κ.α.). Επίσης, δε διαθέτουν όλα τα λιμάνια τη δυνατότητα προσφοράς του cold ironing.
Πώς όμως πραγματοποιείται ακριβώς η σύνδεση των ελλιμενιζόμενων πλοίων;
Προαπαιτούμενο για την χερσαία σύνδεση των πλοίων είναι η δημιουργία εγκαταστάσεων παροχής ρεύματος (Onshore Power Supply - OPS) στα λιμάνια. Κατόπιν αυτού, το κάθε πλοίο θα είναι σε θέση να συνδέεται με ένα σύστημα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ειδικών καλωδίων που συνδέονται σε υποδοχές στο πλοίο και στο χερσαίο δίκτυο. Μέσω της σύνδεσης αυτής, οι κινητήρες του πλοίου απενεργοποιούνται και με αυτόν τον τρόπο το ρεύμα που απαιτείται για τον φωτισμό, τα κλιματιστικά, τις συσκευές και άλλο εξοπλισμό του πλοίου προέρχεται από την χερσαία παροχή ρεύματος ή το σύστημα cold ironing. Το σύστημα αυτό περιλαμβάνει μηχανισμούς ασφάλειας και ελέγχου για να διασφαλιστεί ότι η σύνδεση και η μεταφορά της ενέργειας γίνεται με ασφάλεια και χωρίς κινδύνους για το πλοίο ή το λιμάνι.
Το cold ironing στην Ελλάδα αρχίζει να κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια, καθώς οι ελληνικές αρχές και οι λιμενικές αρχές αναγνωρίζουν την ανάγκη για πιο βιώσιμες πρακτικές στη ναυτιλία. Ορισμένα ελληνικά λιμάνια, έχουν αρχίσει να υιοθετούν την τεχνολογία αυτή, παρέχοντας υποδομές για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε πλοία κατά τη διάρκεια της παραμονής τους. Το λιμάνι του Πειραιά, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, έχει ξεκινήσει την εγκατάσταση υποδομών για cold ironing, κυρίως για ναυτιλιακά πλοία και κρουαζιερόπλοια. Σκοπός είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων και η βελτίωση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή. Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνονται προσπάθειες για την ανάπτυξη υποδομών shore power, αν και η εφαρμογή τους είναι σε πρώιμο στάδιο. Στο Λιμάνι του Ηρακλείου γίνονται επίσης προγραμματισμένες ενέργειες για την εγκατάσταση συστημάτων cold ironing, κυρίως για την υποστήριξη κρουαζιερόπλοιων. Σε άλλα λιμάνια, όπως της Ρόδου και της Κέρκυρας, εξετάζουν την εφαρμογή της τεχνολογίας αυτής, ιδίως λόγω της αύξησης του τουρισμού και της ανάγκης για βιώσιμη ανάπτυξη.
Η συνεχής συνεργασία μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών οργανισμών, καθώς και η υποστήριξη από την κυβέρνηση, θα είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία της εφαρμογής του cold ironing στα ελληνικά λιμάνια και ευελπιστούμε να συμβάλει στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων και την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Παραπομπές
Comments