Διαλογή στην πηγή σε λιμάνια και πλοία



Τη σημασία της συνεργασίας ανάμεσα στην πολιτεία, την τοπική αυτοδιοίκηση και την κοινωνία προκειμένου να καταστούν δυνατές οι απαραίτητες αλλαγές προς όφελος των τοπικών κοινωνιών επισήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας στο συνέδριο της Περιφέρειας Αττικής (Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά) με θέμα «Περιβάλλον και Ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά: Περιβαλλοντικές επιπτώσεις και προοπτικές για τις λιμενικές πόλεις».


«Στην περιοχή του Πειραιά συναντώνται ζητήματα φόρτισης και συγκρούσεων χρήσεων γης με ψηλή πυκνότητα και άναρχο παρελθόν, χωρίς σχεδιασμό, με έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, έντονη οικονομική δραστηριότητα, αλλά ταυτόχρονα με παροπλισμένα πλοία και παλαιά απόβλητα τα οποία έχουν αποτεθεί στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και με έντονα προβλήματα ηχορύπανσης, ατμοσφαιρικής ρύπανσης και διαχείρισης αποβλήτων τα οποία πρέπει να επιλυθούν», συνέχισε, προσθέτοντας και τον παράγοντα της κλιματικής αλλαγής σε όλους τους σχεδιασμούς που ολοκληρώνονται ή πρόκειται να ολοκληρωθούν. «Χρειαζόμαστε αφενός την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ώστε να θωρακιστούμε από τις επιπτώσεις της, αλλά και αλλαγή του ίδιου του παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου για να μετριάσουμε το φαινόμενο», σημείωσε ο Υπουργός.


Ειδικότερα, στο ζήτημα της διαχείρισης αποβλήτων με βάση τη διαλογή στην πηγή ανέφερε πως πρέπει να εφαρμοστεί και εντός της ζώνης λιμένα, μιας και είναι υποχρεωτική για τα πλοία, αλλά και σε όλους τους Δήμους και τα Δημόσια και εμπορικά κτήρια, ενώ για την Ψυτάλλεια είπε πως θα παραμείνει στην υπάρχουσα δυναμικότητα και ότι η Ανατολική Αττική βρίσκει με βάση τον σχεδιασμό τις δικές της λύσεις και για τα υγρά και για τα στερεά απόβλητα που παράγει, «διότι αυτό από μια άλλη ματιά σημαίνει δημοκρατία και αποκέντρωση». Ως προς την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον Πειραιά σημείωσε ότι η επέκταση του μετρό και των Μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς και η ηλεκτροκίνηση σε ΜΜΜ και ταξί που επιδιώκει η κυβέρνηση, θα επιδράσουν θετικά στο πρόβλημα. «Επιπλέον, η αλλαγή καυσίμων στα πλοία, το 2020, με χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι επίσης μια μεγάλη τομή, καθώς και η ηλεκτρική σύνδεση και ηλεκτροδότηση των πλοίων, όταν είναι σε στάση», συμπλήρωσε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΝ.


Τέλος, ο Σωκράτης Φάμελλος έκανε ειδική αναφορά στο περιστατικό του Αγία Ζώνη ΙΙ ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα «επιτυχούς αντίδρασης και αντιμετώπισης του κρατικού μηχανισμού». «Στο περιστατικό αυτό καταφέραμε για πρώτη φορά στη χώρα να γίνει ανέλκυση ναυαγίου από περιβαλλοντικό ατύχημα μέσα σε δυόμισι μήνες, να υλοποιηθεί ένα εντατικό πρόγραμμα καθαρισμού και αναγνώρισης όλου του θαλάσσιου και παράκτιου υπόβαθρου από τους επιστημονικούς φορείς της χώρας, συλλογή χωρίς χημικά όλων των ρύπων και επεξεργασία των ρύπων στην Ελληνική περιβαλλοντική βιομηχανία. Σε όλη αυτή τη διαδικασία παρακολουθήσαμε πλήρως όλες τις ποσότητες, ώστε σήμερα να έχουμε τη δυνατότητα να συζητάμε για ένα οικοσύστημα το οποίο μπορεί να είναι σε καλύτερη κατάσταση από αυτό που υπήρχε πριν το ατύχημα, και μάλιστα στη βάση της αρχής "ο ρυπαίνων πληρώνει", χωρίς επιβάρυνση του πολίτη», τόνισε.


Και κατέληξε λέγοντας: «Όλα αυτά αποτελούν το δρομολόγιο για να βρεθούν οι λύσεις σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα. Χρειάζεται πολιτική βούληση η οποία πρέπει να αποτυπωθεί και στο επίπεδο της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας. Μπορεί κάποιοι να μη θέλουν η χώρα μας να αλλάξει σελίδα, αλλά η κοινωνία έχει αποφασίσει το αντίθετο. Συνεπώς, η επόμενη μέρα για τον Πειραιά δεν μπορεί παρά να είναι πραγματικά αειφόρος και βιώσιμη».



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ