top of page
  • Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

ΕΟΠ: Ποιο μεταφορικό μέσο είναι το πιο «πράσινο»;



Το ταξίδι με τρένο παραμένει συνολικά ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος για την μετακίνηση επιβατών στην Ευρώπη - όσον αφορά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου - σε σύγκριση με το ταξίδι με αυτοκίνητο ή αεροπλάνο, σύμφωνα με δύο μελέτες μεταφορών και περιβάλλοντος που δημοσιεύθηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) σήμερα.


Ταξιδεύοντας με αεροπλάνο, τρένο ή αυτοκίνητο: η πιο φιλική προς το περιβάλλον επιλογή μπορεί να μην είναι πάντα ξεκάθαρη. Η τελευταία ετήσια έκθεση μεταφορών και περιβάλλοντος 2020 (TERM) εξετάζει το ζήτημα της αξιολόγησης της αξίας των ταξιδιών με τρένο και αεροπλάνο, εν μέσω προσπαθειών για την εφαρμογή της πράσινης συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία περιλαμβάνει τον στόχο της μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά 90% έως το 2050 σε σύγκριση με το 1990. Η μετάβαση σε πιο βιώσιμες μεταφορές μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην επίτευξη αυτού του στόχου. Για τις επιβατικές μεταφορές, η μετάβαση από αεροπορικά σε σιδηροδρομικά ταξίδια μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο, αναφέρει η έκθεση.


Περιβαλλοντικές επιπτώσεις αμαξοστοιχιών και αεροπλάνων


Οι μεταφορές αντιπροσώπευαν το 25% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ το 2018. Οι εκπομπές αυτού του τομέα προέρχονται κυρίως από τις οδικές μεταφορές (72%), ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές και οι αερομεταφορές αντιπροσωπεύουν μερίδια 14% και 1 3% των εκπομπών, αντίστοιχα, και σιδηροδρομικά ένα μερίδιο 0,4% (μόνο εκπομπές από αμαξοστοιχίες ντίζελ).


Εκτός από την άμεση συμβολή τους στην υπερθέρμανση του πλανήτη και την ατμοσφαιρική ρύπανση, λαμβάνονται επίσης υπόψη οι εκπομπές που πραγματοποιούνται κατά την παραγωγή, μεταφορά και διανομή ενέργειας που χρησιμοποιείται από τρένα και αεροσκάφη. Η μεταφορά προκαλεί επίσης εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων που δεν οφείλονται στις μηχανές εσωτερικής καύσης, όπως για παράδειγμα από την τριβή των φρένων, των τροχών και των ελαστικών ή των σιδηροδρομικών γραμμών.


Τρένο ή αεροπλάνο;


Η έκθεση εξετάζει συγκεκριμένα τις επιπτώσεις των σιδηροδρομικών και αεροπορικών ταξιδιών, και οι δύο αποτελούν μεγάλο μέρος του ευρωπαϊκού τομέα επιβατικών μεταφορών. Η αξιολόγηση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα σιδηροδρομικά ταξίδια είναι ο καλύτερος και πιο λογικός τρόπος ταξιδιού, εκτός από το περπάτημα ή το ποδήλατο.


Οι επιπτώσεις των αερομεταφορών στις εκπομπές είναι πολύ υψηλότερες σε επίπεδο επιβατών-χιλιομέτρου. Ωστόσο, η έκθεση σημειώνει ότι οι πτήσεις δεν είναι απαραίτητα η πιο επιβλαβής επιλογή. Το ταξίδι με βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, ειδικά αν ταξιδεύετε μόνος σας, μπορεί να είναι πιο επιβλαβές.


Η αξιολόγηση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα σιδηροδρομικά ταξίδια είναι ο καλύτερος και πιο λογικός τρόπος ταξιδιού, εκτός από το περπάτημα ή το ποδήλατο.


Η έκθεση σημειώνει, ωστόσο, ότι σε μεγαλύτερες αποστάσεις, το περιβαλλοντικό κόστος ταξιδιού αεροπορικώς αυξάνεται λιγότερο επειδή το περιβαλλοντικό κόστος προσγείωσης και απογείωσης δεν αλλάζει με την απόσταση σε απευθείας πτήση. Η αξιολόγηση βασίζεται σε σύγκριση των ταξιδιών μεταξύ 20 ζευγαριών πόλεων σε όλη την Ευρώπη.


Μια ξεχωριστή ενημέρωση για τον ΕΟΠ, που βασίστηκε σε μια μελέτη που ανέθεσε ο ΕΟΠ, η οποία δημοσιεύθηκε επίσης σήμερα, αναφέρει ότι τόσο οι σιδηροδρομικές όσο και οι ναυτιλιακές είναι οι λιγότερο εντατικές επιλογές άνθρακα για τις μηχανοκίνητες μεταφορές. Οι σιδηροδρομικές και πλωτές μεταφορές έχουν τις χαμηλότερες εκπομπές ανά χιλιόμετρο και μεταφερόμενες μονάδες, ενώ οι αεροπορικές και οδικές μεταφορές εκπέμπουν σημαντικά περισσότερες.


Ενώ η απόδοση των σιδηροδρόμων και των αερομεταφορών βελτιώθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια της πενταετούς περιόδου που καλύπτεται από τη μελέτη, η αποτελεσματικότητα άλλων τρόπων φαίνεται να έχει σταματήσει. Η μετάβαση στις σιδηροδρομικές και πλωτές μεταφορές θα πρέπει να ενθαρρυνθεί, ενώ ταυτόχρονα να βελτιώνεται η απόδοση αερίων του θερμοκηπίου όλων των μηχανοκίνητων μορφών μεταφοράς, λέει η ενημέρωση.

bottom of page