• envinow.gr

Η επίδραση της οικονομικής οδήγησης στο περιβάλλον και ο ρόλος της Ηλεκτροκίνησης

Έγινε ενημέρωση: 18 Απρ

του Βαγγέλη Μανώλη*

Ακούμε «οικονομική οδήγηση» και σκεφτόμαστε «εξοικονόμηση χρημάτων». Αυτό που χάνουμε όμως είναι το δάσος. Όταν ένα ζήτημα αφορά όλο τον πλανήτη, «οικονομική οδήγηση» σημαίνει μείωση των ρύπων και εξοικονόμηση πόρων.


Ας μιλήσουμε με αριθμούς. Στην Ελλάδα ένας μέσος οδηγός διανύει 15,000 χιλιόμετρα ετησίως. Μειώνοντας την κατανάλωσή μας μόλις κατά μισό λίτρο ανά 100 km, εξοικονομούμε εύκολα 75 λίτρα ή 100 - 140€. Μικρό ποσό μπροστά στα τόσα που ξοδεύουμε, σε σημείο που σκεφτόμαστε ότι δεν αξίζει την “προσπάθεια”. Κι όμως, τα χρήματα είναι το κλαδί του δέντρου.

Μόνο στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου πέντε εκατομμύρια αυτοκίνητα. Αν ο καθένας μας μείωνε την κατανάλωσή του κατά μισό λίτρο, μιλάμε για 375 εκατομμύρια λίτρα υγρών καυσίμων λιγότερα κάθε χρόνο. 375,000,000 λίτρα, η καύση των οποίων καταναλώνει οξυγόνο, περίπου 2.65 κιλά οξυγόνο ανά λίτρο βενζίνης, και ελευθερώνει επιβλαβείς ουσίες στον αέρα που αναπνέουμε. Και αυτά μόνο από τη μικρή Ελλάδα.


Ένα SUV, από κατασκευής καταναλώνει περισσότερη ενέργεια από ένα αεροδυναμικό sedan. Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι ενώ περνάμε ενεργειακή κρίση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να προωθούν ενεργοβόρα και ογκώδη οχήματα. Έτσι σίγουρα δεν εξοικονομείται ενέργεια, αφού η κατανάλωση εξαρτάται άμεσα από τη μετωπική επιφάνεια του οχήματος. Με βάση αυτό, τα αυτοκίνητα θα έπρεπε να μικραίνουν και να γίνονται πιο αεροδυναμικά, όχι να μεγαλώνουν.

Πηγή: Mercedes-Benz Group AG

Είδαμε πρόσφατα σε τίτλους «1,008 χιλιόμετρα με μια φόρτιση για την Mercedes Vision EQXX». Μια διαδρομή από το Sindelfingen της Γερμανίας έως τη γαλλική πόλη Cassis, μέσω των Ελβετικών Άλπεων. Όποιος στάθηκε στον τίτλο, έχασε όλο το ζουμί. Το σημαντικότερο στην είδηση είναι η μέση κατανάλωση που πέτυχε σε πραγματικές συνθήκες, κινούμενο με ταχύτητες όσο των υπόλοιπων οχημάτων: 87 Wh/km. Για να δώσω μία διάσταση, ένα από τα αποδοτικότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά, εκτιμώ ότι θα κατανάλωνε περίπου 140 - 160 Wh/km. Για να δώσω μία ακόμα διάσταση, το πρωτότυπο της Mercedes κινούμενο με 87.4 km/h, χρειαζόταν κατά μέσο όρο 7.6 kW. Ένα τυπικό αυτοκίνητο βενζίνης καταναλώνει 10 kW στο ρελαντί, ακίνητο, χωρίς να προσφέρει έργο.

Αν το πρωτότυπο της Mercedes έκανε ετησίως 15,000 χιλιόμετρα με αυτή τη μέση κατανάλωση, θα χρειαζόταν λιγότερες από 1,500 kWh συμπεριλαμβανομένων των απωλειών. Δηλαδή θα αρκούσαν μόλις 1 kWp φωτοβολταϊκά για να κινείται από τον ήλιο. Η αξιοποίηση ενέργειας μέσω των ΑΠΕ θα φέρει την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Η μείωση των καταναλώσεων είναι μονόδρομος και η ηλεκτροκίνηση είναι το μεταφορικό μέσο.

Πηγή: Mercedes-Benz Group AG

Το πρωτότυπο αυτό μοιάζει τεχνολογικό αριστούργημα στα μάτια μας. Λάστιχα, τροχοί, βάρος, σχήμα, αεροδυναμικά εξαρτήματα, όλα έπαιξαν τον ρόλο τους. Βλέποντας τέτοιες επιδόσεις, είναι να απορείς πόσο αεροδυναμικά ενεργοβόρα είναι τα αυτοκίνητα που οδηγούμε και για ποιον λόγο συνεχίζουμε να τα οδηγούμε. Ο πλανήτης είναι στα όριά του, η φυσική μάς δείχνει τον δρόμο, η ηλεκτροκίνηση συνεχώς εξελίσσεται και το αύριο δείχνει εντυπωσιακό.


*Ο Βαγγέλης Μανώλης είναι τελειόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών του ΕΜΠ και Διαχειριστής της ομάδας «Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα»