• envinow.gr

Greenpeace: 3+1 θετικά νέα για το περιβάλλον


Πηγή εικόνας: Greenpeace ©

Η Greenpeace Ελλάδος θέλοντας να ενημερώσει τους πολίτες δημοσίευσε 3+1 θετικές εξελίξεις στον τομέα του περιβάλλοντος σε όλο τον κόσμο.


Σας τα παραθέτουμε παρακάτω:


1) Το καθαρό περιβάλλον είναι δικαίωμά μας!


Στα τέλη Ιουλίου, έγινε μια ιστορική Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, στην οποία αναγνωρίστηκε με απόφασή της ότι η πρόσβαση όλων σε ένα καθαρό, υγιές και βιώσιμο περιβάλλον είναι καθολικό δικαίωμά μας! Η απόφαση “πέρασε” με 161 ψήφους υπέρ, καμία κατά, και 8 αποχές.


Αυτή είναι μία πολύ σημαντική νίκη που έρχεται μετά από δεκαετίες προσπαθειών και ακτιβισμού από ειδικούς, επιστήμονες, τοπικές κοινότητες, αυτόχθονες λαούς και περιβαλλοντικά κινήματα σε όλον τον κόσμο!


Η απόφαση βασίστηκε σε ένα κείμενο που είχε υιοθετήσει τον περασμένο Οκτώβριο το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και αποτελεί ένα σοβαρότατο πλήγμα στην προπαγάνδα και τις προσπάθειες των μεγαλοεταιρειών και των λόμπι, που αρνούνται και μειώνουν τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές αδικίες που έχουν προκληθεί εξαιτίας της αλόγιστης κατασπατάλησης πόρων και της απληστίας τους.


2) Πας Βενετία; Πάρε το παγούρι σου!


Πρόσφατα, η δημοτική αρχή της Βενετίας ξεκίνησε ενημερωτική εκστρατεία με στόχο να παρακινήσει τους τουρίστες της πόλης να μην προμηθεύονται πλαστικά μπουκάλια με νερό, αλλά να ξαναγεμίζουν το παγούρι τους σε κάποια από τις δημόσιες βρύσες της πόλης!


Η Βενετία δέχεται εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, και αναλόγως την εποχή, ο τουρισμός ευθύνεται ως και για το 40% των απορριμμάτων. Γι’ αυτό, οι δημοτικές αρχές ψάχνουν τρόπους να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τουρισμού στην πόλη.


Οι δημόσιες βρύσες στην Βενετία είναι αρκετές και φτάνουν τις 126, ενώ σύμφωνα με μέλος του διοικητικού συμβουλίου της πόλης, υπάρχει μία τέτοια βρύση κάθε 100 μέτρα περίπου. Η εταιρεία ύδρευσης της πόλης δημιούργησε μάλιστα και εφαρμογή για το κινητό, στην οποία βρίσκονται όλες οι βρύσες σε έναν χάρτη και με το GPS ο επισκέπτης μπορεί να βρει τη διαδρομή για την κοντινότερη.


3) Το δελφίνι που σώζει τους κοραλλιογενείς υφάλους


Έχεις δει μακρύρυγχα δελφίνια; Είναι περίπου δύο μέτρα, με μακρύ, λεπτό ρύγχος, κι έχουν γκρι σκούρα ράχη. Ζουν στους θερμούς ωκεανούς του κόσμου, όπως κοντά στην Ταϊλάνδη, κατά μήκος του Ειρηνικού Ωκεανού στην κεντρική Αμερική και κοντά στη Χαβάη.


Είναι ήδη διάσημα για τα παιχνίδια και τα ακροβατικά τους, όμως πλέον γίνονται διάσημα και για έναν άλλον λόγο: για τα… περιττώματά τους! Κι όμως, σε πρόσφατη μελέτη από τη Ζωολογική Εταιρεία Λονδίνου, που έγινε στις Μαλδίβες, ερευνητές βρήκαν ότι τα περιττώματα των δελφινιών αυτών είναι πολύ θρεπτικά για τους κοραλλιογενείς υφάλους.


Οι ερευνητές παρακολούθησαν τα δελφίνια της περιοχής, που είναι περίπου 100, μέσω οπτικής παρατήρησης και υποθαλάσσιων καταγραφών. Βρήκαν ότι τα δελφίνια περνούν τα πρωινά τους σε κυκλικούς, ρηχούς κοραλλιογενείς υφάλους, ενώ ψάχνουν για τροφή το απόγευμα και το βράδυ. Όσο βρίσκονται στους υφάλους, ένα κοπάδι δελφινιών παράγει περίπου 280 κιλά αζώτου από τα περιττώματά του! Το άζωτο είναι πολύ σημαντική θρεπτική ουσία για τους υφάλους, κι έτσι τα δελφίνια αυτά είναι ένας ισχυρός τους σύμμαχος!


Bonus: τα ψέματα δεν κρύβονται!


Ένα πολύ καλό νέο: οι προσπάθειες παραπλάνησής μας είναι πλέον όλο και λιγότερο αποτελεσματικές! Πρόσφατα, δύο διαφημίσεις από δύο διαφορετικές εταιρείες σε δύο διαφορετικές χώρες θεωρήθηκαν παραπλανητικές από τις αρχές και πρέπει να σταματήσουν.


Στην Ολλανδία, μία διαφήμιση της Shell μιλούσε για “αντιστάθμιση CO2”, με την εταιρεία να ισχυρίζεται ότι η προμήθεια καυσίμων από τα πρατήριά της προσφέρει στους πολίτες έναν τρόπο να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις που έχουν στο κλίμα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του οχήματός τους. Κι αυτό επειδή επενδύει – η εταιρεία λέει – σε περιβαλλοντικά έργα που συνεισφέρουν στη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.


Όμως, η Επιτροπή του Ολλανδικού Κώδικα Διαφήμισης αποφάσισε ότι ένας τέτοιος ισχυρισμός απαιτεί αποδείξεις, και η δενδροφύτευση δεν είναι αρκετή για να επανορθώσει τη ζημιά από τα ορυκτά καύσιμα που προκαλεί η εταιρεία. Δεν είναι η πρώτη φορά που η Shell προσπαθεί να ξεγελάσει τον κόσμο: πέρυσι στην ίδια διαφήμιση ισχυριζόταν “ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα”, το οποίο αντικατέστησε με την “αντιστάθμιση CO2”, αλλά ευτυχώς ούτε έτσι έπιασε το “κόλπο”.


Στην Ιρλανδία, διαφήμιση της αυτοκινητοβιομηχανίας Land Rover ισχυριζόταν ότι οδηγώντας ένα Land Rover “ζεις μια πιο βιώσιμη ζωή” κι ότι η υβριδική τεχνολογία του, βοηθά το περιβάλλον. Η Αρχή Διαφημιστικών Προτύπων της Ιρλανδίας όμως δέχτηκε πολλές καταγγελίες για τη διαφήμιση αυτή, που κατηγορούσαν την εταιρεία για “πράσινο ξέπλυμα”, εξέτασε τη διαφήμιση και αποφάσισε ότι η Land Rover δεν μπορούσε πραγματικά να υποστηρίξει τον ισχυρισμό της με αποδείξεις. Η διαφήμιση σταμάτησε και απαγορεύεται να δημοσιευτεί ξανά!