• envinow.gr

ΕΟΠ: Η ΕΕ είναι απίθανο να επιτύχει τον στόχο για την ηχορύπανση από τις μεταφορές έως το 2030


Περίπου 18 εκατομμύρια άνθρωποι υφίστανται μακροχρόνια όχληση από τον θόρυβο των μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Η δράση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη μηδενική ρύπανση στοχεύει να μειώσει τον αριθμό των ατόμων που υφίστανται χρόνια διαταραχή από τον θόρυβο των μεταφορών κατά 30% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2017.


Σύμφωνα με την αξιολόγηση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, η επίτευξη αυτού του στόχου είναι απίθανη χωρίς περαιτέρω ρυθμιστικές ή νομοθετικές αλλαγές, κυρίως λόγω της δυσκολίας μείωσης του μεγάλου αριθμού ατόμων που εκτίθενται στον θόρυβο από την οδική κυκλοφορία.


Η ενημέρωση του ΕΟΠ «Προοπτική για το 2030 - μπορεί ο αριθμός των ανθρώπων που επηρεάζονται από τον θόρυβο των μεταφορών να μειωθεί κατά 30%;» αξιολογεί τη σκοπιμότητα επίτευξης του στόχου μείωσης του θορύβου του σχεδίου δράσης μηδενικής ρύπανσης μέσω δύο σεναρίων: ένα αισιόδοξο και ένα λιγότερο φιλόδοξο.


Σύμφωνα με την ενημέρωση του ΕΟΠ, ακόμη και αν τα μέτρα μείωσης του θορύβου που είναι διαθέσιμα επί του παρόντος στις τοπικές αρχές εφαρμοστούν σε υψηλό επίπεδο, αυτό θα μειώσει μόνο τον αριθμό των ατόμων που ενοχλούνται από τον θόρυβο των μεταφορών κατά περίπου 19% έως το 2030.


Μερικά παραδείγματα μέτρων που περιλαμβάνονται σε αυτό το αισιόδοξο σενάριο περιλαμβάνουν μείωση των ορίων ταχύτητας στους αστικούς δρόμους, εισχώρηση της ηλεκτροκίνηση κατά 50% στον στόλο των οδικών οχημάτων, συντήρηση και λείανση σιδηροδρομικών μεταφορών, πιο αθόρυβα αεροσκάφη και νυχτερινές απαγορεύσεις κυκλοφορίας αεροσκαφών.


Τα σενάρια δεν λαμβάνουν υπόψη νομοθετικές ή ρυθμιστικές αλλαγές σε επίπεδο ΕΕ, καθώς τέτοιες αλλαγές θα απαιτούσαν σημαντικό χρόνο για να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν.


Το λιγότερο φιλόδοξο σενάριο εξετάζει ένα πιο μετριοπαθές σύνολο μέτρων, όπως η συμμόρφωση με τον ισχύοντα κανονισμό της ΕΕ για τον θόρυβο για τα μηχανοκίνητα οχήματα, η ηλεκτροκίνηση κατά 25% του στόλου των οδικών οχημάτων και οι βελτιωμένες διαδικασίες προσγείωσης και απογείωσης για αεροσκάφη, μεταξύ άλλων. Αυτό το σενάριο προβλέπει ότι ο αριθμός των ανθρώπων που επηρεάζονται από το θόρυβο θα αυξηθεί κατά 3%, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης αύξησης στις οδικές, σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές.


Για να επιτευχθεί μεγαλύτερη πρόοδος στη μείωση της ηχορύπανσης, απαιτούνται περισσότερες προσπάθειες για την αντιμετώπιση του θορύβου από τις οδικές μεταφορές, αναφέρει η ενημέρωση του ΕΟΠ. Για να επιτευχθεί ο στόχος του σχεδίου δράσης για τη μηδενική ρύπανση, τα μέτρα θα πρέπει να στοχεύουν όχι μόνο σε περιοχές με έντονα προβλήματα θορύβου, αλλά και σε περιοχές όπου τα επίπεδα θορύβου είναι πιο μέτρια.


Ένας συνδυασμός μέτρων, συμπεριλαμβανομένων νέων ή αυστηρότερων κανονισμών για το θόρυβο για τις οδικές μεταφορές, καλύτερος αστικός σχεδιασμός και σχεδιασμός μεταφορών, καθώς και σημαντικές μειώσεις της οδικής κυκλοφορίας στις πόλεις, θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την επίτευξη του στόχου.


Η ενημέρωση του ΕΟΠ περιλαμβάνει επίσης πέντε περιπτωσιολογικές μελέτες για τη μείωση της ηχορύπανσης από τις μεταφορές στο Βερολίνο (οδικός σχεδιασμός), τη Μαδρίτη και τη Φλωρεντία (άσφαλτο χαμηλού θορύβου και φράγματα θορύβου), τη Μόνζα (ζώνες χαμηλών εκπομπών), την Ελβετία («τακάκια» σιδηροδρομικών μεταφορών και λιγότερο θορυβώδη φρένα τρένων), και Ζυρίχη (όρια ταχύτητας).


Η ενημέρωση του ΕΟΠ βασίζεται στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Θεματικού Κέντρου για την Ανθρώπινη Υγεία και το Περιβάλλον «Προβλεπόμενες επιπτώσεις στην υγεία από τον θόρυβο των μεταφορών — Διερεύνηση δύο σεναρίων για το 2030».