• envinow.gr

Το «αποτύπωμα» των ηλεκτρικών οχημάτων

της Κατερίνας - Αργυρής Παρώνη


Η ηλεκτροκίνηση, το μέλλον της αυτοκίνησης, αποτελεί ένα ισχυρό όπλο στην αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, ωστόσο ορισμένοι δείχνει να αμφισβητούν το πόσο φιλική προς το περιβάλλον είναι παρά την αύξησή των ηλεκτρικών οχημάτων στους δρόμους καθώς το «περιβαλλοντικό» αντίκτυπο τους, ποικίλλει πολύ από χώρα σε χώρα και μάλιστα σε ορισμένες χώρες φαίνεται ότι ρυπαίνουν περισσότερο σε σχέση με τα συμβατικά που χρησιμοποιούν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό συμβαίνει, καθώς τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου εξακολουθούν να τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα όπως ο άνθρακας ή το πετρέλαιο και τα ηλεκτρικά εξαρτήματα εξαρτώνται από αυτή την ενέργεια για να φορτιστούν.


Σημαντικό ρόλο στον προβληματισμό σχετικά με τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, στην χώρα μας, διαδραμάτισε η ανακοίνωση του πρωθυπουργού, σχετικά με την απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030 καθώς πολλοί συμφώνησαν πως τα συγκεκριμένα οχήματα δεν είναι φθηνά και υπάρχουν ανεπαρκείς υποδομές με ταχυφορτιστές αν και η συνεχής αύξηση του αριθμού των σημείων φόρτισης μας δείχνει ότι το συγκεκριμένο ζήτημα θα επιλυθεί σύντομα. Ωστόσο, και η διεθνής κοινότητα, η οποία από την μια βλέπει μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GeneralMotors, η Stellantisκαι ο Όμιλος Volkswagenνα έχουν θέσει στόχους να πωλούν κυρίως ή αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια και από την άλλη τις αυτοκινητοβιομηχανίες βενζινοκίνητων να μειώνουν κατά μέσο όρο 25% την μέση εκπομπή ρύπων άνθρακα μεταξύ του 2006 και του 2016, προβληματίζεται για το αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν περιβαλλοντικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και τα ντίζελ ακόμα και αν λάβει υπόψη την ανακύκλωση και την φόρτιση της μπαταρίας στην διάρκεια της ζωής της.


Οι ειδικοί συμφωνούν γενικά ότι τα ηλεκτρικά οχήματα δημιουργούν χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα κατά την διάρκεια της ζωής τους από ότι τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που χρησιμοποιούν παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που τα καθιστά καλύτερη επιλογή για το περιβάλλον. Παρόλα αυτά, οι μπαταρίες τους φορτίζονται με ισχύ που έρχεται κατευθείαν από το ηλεκτρικό δίκτυο, το οποίο συχνά τροφοδοτείται από ορυκτά καύσιμα, καθώς και η κατασκευή τους γίνεται από την χρήση πρώτων υλών εξόρυξης όπως το κοβάλτιο και το λίθιο, κάνοντας την κατασκευή των ηλεκτρικών οχημάτων ενεργοβόρα και μία από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών άνθρακα. Ο Paltsev, ανώτερος ερευνητής στο ΜΙΤ EnergyInitiative, εξήγησε ότι τα πλήρη οφέλη των ηλεκτροκίνητων θα πραγματοποιηθούν μόνο αφού οι πηγές ηλεκτρικής ενέργειας γίνουν ανανεώσιμες και μπορεί να χρειαστούν δεκαετίες για αυτό. Επίσης, ο FlorianKnobloch, συνεργάτης στο Κέντρο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Διακυβέρνησης Φυσικών Πόρων του Cambridge, δήλωσε ότι η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων οδηγεί σε σημαντικά περισσότερες εκπομπές από την παραγωγή βενζινοκίνητων ανάλογα με την χώρα, οι οποίες προέρχονται κυρίως από την παραγωγή μπαταριών.


Εν κατακλείδι, η ταχύτατη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλο τον κόσμο και ειδικότερα στην Ευρώπη, καθώς και οι συμφωνίες και οι στόχοι τόσο των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας όσο και των οχημάτων έχουν δρομολογήσει το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Είναι, επομένως, στο χέρι όλων μας να συμβάλλουμε στην δυναμικότητα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος που έχουν διαμορφώσει τα ηλεκτρικά οχήματα, ενισχύοντας έτσι την προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο στην ηλεκτροκίνηση.