You think green, why don't you dress up green?

Της Κατερίνας Γωγούσου


Όλοι μιλούν για ρύπανση. Ακούγοντας όμως τη λέξη, τι μας έρχεται στο μυαλό; Μάλλον οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες ή το νέφος από τα ανθρακωρυχεία - αλλά η αλήθεια είναι ότι η σύγχρονη βιομηχανία, η βιομηχανία ‘’ταχείας μόδας’’ είναι μία από τις κεντρικές ρυπογόνες βιομηχανίες στον κόσμο. Παρόλο που λιγότερο από το 3% των καλλιεργειών του πλανήτη χρησιμοποιούνται για την παραγωγή βαμβακιού, αυτή η παραγωγή καταναλώνει σχεδόν το 25% των φυτοφαρμάκων. Περισσότερο από το 98% των ψεκαζόμενων εντομοκτόνων και το 95% των ζιζανιοκτόνων δε φτάνουν στο στόχο και καταλήγουν στην ατμόσφαιρα, το νερό και το εδάφος προκαλώντας τη μόλυνσή τους. Δεν είναι όμως μόνο αυτό που είναι επιβλαβές για τον πλανήτη μας. Η έκθεση του ανθρώπου σε αυτά τα χημικά και απόβλητα μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτες βλάβες στην υγεία του, σοβαρές ασθένειες που μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στο θάνατο.


Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον από διάφορες ενδυματολογικές μάρκες ανά τον κόσμο για το πώς παράγονται τα ρούχα τους. Είτε χρησιμοποιώντας χρωστικές με χαμηλή επίπτωση στο περιβάλλον είτε ανακυκλώνοντας φυσικά υλικά είτε χρησιμοποιώντας οργανικό βαμβάκι απαλλαγμένο από φυτοφάρμακα στοχεύουν στο να έχουν θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο μακροπρόθεσμα.



Το 2013 η H&M, σουηδική εταιρεία η οποία ιδρύθηκε το 1947, ξεκίνησε την παγκόσμια πρωτοβουλία συλλογής και ανακύκλωσης ειδών ένδυσης. Το πρόγραμμα ανακύκλωσης ενθάρρυνε τους πελάτες να δώσουν ρούχα που δεν χρειάζονται με αντάλλαγμα έκπτωση σε νέα προϊόντα του καταστήματος. Σύμφωνα με την εταιρεία, το 95% των χιλιάδων τόνων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων που απορρίπτονται κάθε χρόνο μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί ή να ανακυκλωθεί.


Για να προσφέρει φιλική προς το περιβάλλον μόδα και ποιότητα στην καλύτερη τιμή, η H&M φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο φτιάχνονται κι απολαμβάνονται σήμερα τα προϊόντα μόδας. Το πρόγραμμα Close the Loop (Κλειστός Κύκλος Ανατροφοδότησης) αποτελεί κεντρική δέσμευση των πρωτοβουλιών της H&M για μια αειφόρο βιομηχανία μόδας. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας κλειστός κύκλος ανατροφοδότησης υλικών υφαντουργίας, ώστε να μπορούν να επαναχρησιμοποιούνται και να ανακυκλώνονται τα ανεπιθύμητα ρούχα, για να κατασκευάζονται καινούργιες υφαντουργικές ίνες για νέα προϊόντα. Αυτό με τη σειρά του θα βοηθήσει να εξοικονομηθούν φυσικοί πόροι και να διασφαλιστεί ότι δεν θα καταλήγει κανένα ρούχο σε χώρους υγειονομικής ταφής. Η εταιρεία συγκέντρωσε 3.047 τόνους κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, ίσο με 16 εκατομμύρια μπλουζάκια το 2013 και το 2014 7.684 τόνους, που αντιστοιχούν σε 40 εκατομμύρια μπλουζάκια που θα επαναχρησιμοποιηθούν.



Τα τελευταία χρόνια η H&M έχει επίσης αρχίσει να προωθεί αυτό που ονομάζει «συνειδητό τρόπο ζωής» που ξεκίνησε για πρώτη φορά με την ίδρυση του H&M Conscious Foundation το 2007, ακολούθησε η έναρξη της συλλογής Conscious Exclusive το 2011 και το παγκόσμιο σχέδιο συλλογής ενδυμάτων το 2013. "Η επιχειρηματική μας ιδέα είναι να προσφέρουμε μόδα και ποιότητα στην καλύτερη τιμή με βιώσιμο τρόπο", δήλωσε ο γενικός διευθυντής Karl-Johan Persson στην τελευταία έκθεση αειφορίας της εταιρείας.


Το Conscious Exclusive είναι μια επαναλαμβανόμενη συλλογή από εξαιρετικά, premium κομμάτια που παρουσιάζουν τις αυξανόμενες δυνατότητες της βιώσιμης μόδας με έμφαση στην ανάπτυξη και την καινοτομία. Αυτή τη σεζόν, μαζί με τον ανακυκλωμένο πολυεστέρα, το οργανικό βαμβάκι, το οργανικό λινό, το οργανικό μετάξι, το TENCEL ™ lyocell (ανακυκλωμένο πλαστικό), το ανακυκλωμένο γυαλί και το ανακυκλωμένο ασήμι, η H&M εισάγει για πρώτη φορά το Piñatex® (μια εναλλακτική λύση φυσικού δέρματος κατασκευασμένη από ίνες κυτταρίνης που εξάγονται από φύλλα ανανά), το BLOOM ™ Foam (αφρό φυτικής προέλευσης που χρησιμοποιεί βιομάζα φυκιών από πηγές γλυκού νερού) και το Orange Fiber® (υφάσματα από μετάξι που παράγονται από υποπροϊόντα χυμού εσπεριδοειδών).



Σύμφωνα με την Anna Gedda, επικεφαλή βιωσιμότητας της H&M:

· Μέχρι το 2020, όλο το βαμβάκι που χρησιμοποιεί η H&M θα προέρχεται από πιο βιώσιμες πηγές. Η H&M είναι ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες βιολογικού βαμβακιού και ανακυκλωμένου βαμβακιού.

· Μέχρι το 2030, όλα τα προϊόντα που παράγει η H&M θα προέρχονται από πιο βιώσιμες ή ανακυκλωμένες πηγές. Η H&M ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες ανακυκλωμένου πολυεστέρα και στη περσινή συλλογή Conscious Exclusive χρησιμοποίησαν την Econyl η οποία είναι 100% αναγεννημένη ίνα νάυλον κατασκευασμένη από δίχτυα ψαρέματος και άλλα απορρίμματα από νάιλον.

· Μέχρι το 2040, η H&M θα έχει θετική επίδραση στο κλίμα του πλανήτη.


Ο όμιλος εξετάζει επίσης τη μείωση των εργοστασιακών επιπτώσεων και την ύπαρξη 100% διαφανών αλυσίδων εφοδιασμού. Έχουν επίσης αρχίσει να χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (επί του παρόντος 96%) και ένας άλλος στόχος τους είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη μεταφορά ενδυμάτων.


Είναι σημαντικό λοιπόν, στο πλαίσιο αυτό, να κρατήσουμε στο μυαλό μας τα λόγια της Anna Gedda η οποία μας τονίζει ότι " η μεγάλη αλλαγή απαιτεί τολμηρές ενέργειες και το θάρρος να στοχεύσουμε ψηλά. Ταυτόχρονα, πρέπει να είμαστε ταπεινοί στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας. Έτσι, αν θέλουμε να κάνουμε πραγματική αλλαγή, πρέπει να είμαστε γενναίοι, να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και να μην φοβόμαστε να αποτύχουμε ".

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ