• envinow.gr

Χρήση βιοκαυσίμων σε αεροπορικούς κινητήρες για εμπορικές πτήσεις.

Του Λεωνίδα Θεοδωρόπουλου


Το μερίδιο της αεροπορίας στις παγκόσμιες εκπομπές ρύπων ανέρχεται στο 2% , το οποίο δυστυχώς αναμένεται να αυξηθεί σε 3 % μέχρι το 2050 καθώς παρατηρείται μια συνεχής αύξηση των εμπορικών πτήσεων καθώς και των οχημάτων εδάφους που είναι αναγκαία για την πραγματοποίηση αυτών. Για την καταπολέμηση του φαινομένου αυτού , πέρα από την κατασκευή οικονομικότερων κινητήρων , είναι αναγκαία η δημιουργία μίας πηγής καυσίμου που να μειώνει το αποτύπωμα της λειτουργίας των κινητήρων στην ατμόσφαιρα. Η χρήση μίγματος βιοκαυσίμων με συμβατικά καύσιμα συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου.


Τα βιοκαύσιμα προέρχονται από οργανικά προϊόντα και για τον λόγο αυτό ονομάζονται και ανανεώσιμα. Χαρακτηριστικό τους είναι οι χαμηλότερες εκπομπές CΟ2 κατά την καύση στον συνολικό κύκλος ζωής τους. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι ο άνθρακας αυτός είναι οργανικής προελεύσεως και έχει δεσμευτεί από την παραγωγή της οργανικής ύλης που χρησιμοποιούμε ως καύσιμο , με αποτέλεσμα μετά την καύση ο άνθρακας αυτός επιστρέφει πίσω στην ατμόσφαιρα . Έτσι το ισοζύγιο των εκπομπών στον κύκλο ζωής του καυσίμου είναι μηδενικό.


Η ενσωμάτωση βέβαια του μίγματος βιοκαυσίμων στην λειτουργία του κινητήρα είναι ένας δύσκολος στόχος . Η χρήση βιοκαυσίμων απαιτεί τροποποίηση του προγραμματισμού και της κατασκευής του κινητήρα καθώς τα με την καύση τους δημιουργούνται οργανικά σωματίδια που προσκολλώνται στον στρόβιλο και αλλοιώνουν την επιφάνεια των πτερυγίων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ανομοιόμορφων θερμοκρασιακών πεδίων και δημιουργία θερμικών τάσεων. Στην συνεχή λειτουργία του κινητήρα κατά την διάρκεια μιας πτήσης μπορεί να προκαλέσει θραύση πτερυγίων και καταστροφική βλάβη του κινητήρα. Για τον λόγο αυτό είναι αναγκαία η χρήση υλικών υψηλών μηχανικών και θερμικών ιδιοτήτων το οποίο επιφέρει την αύξηση του συνολικού κόστους και της δυσκολίας σχεδιασμού της μηχανής.



Το 2016 η Alaska Airlines πραγματοποίησε την πρώτη εμπορική πτήση με χρήση καυσίμου περιεκτικότητας βιοκαυσίμου 20%. Το βιοκαύσιμο αυτό ήταν ισοβουτανόλη και παρήχθη από απόβλητα ξύλου. Το αεροσκάφος ολοκλήρωσε με επιτυχία την πτήση Seattle – Washington καταναλώνοντας 1080 γαλόνια βιοκαυσίμου. Μετρήσεις έδειξαν πως η μείωση των εκπομπών CO2 έφτασε το 70% σε σχέση με την συμβατική πτήση που εκτελεί το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Η εταιρεία ολοκλήρωσε δύο ακόμα πτήσεις στις οποίες έγινε χρήση βιοκαυσίμου από καλαμπόκι. Οι μελλοντικοί στόχοι που έχουν τεθεί είναι η κατασκευή κινητήρων ικανών να λειτουργήσουν με βιοκαύσιμα με σκοπό την μείωση του συνόλου των εκπομπών κατά 50% μέχρι το 2050.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ