• envinow.gr

Τι έμαθα από την πορεία για την κλιματική αλλαγή στο Βερολίνο;

Της Αγγελικής Τουρίκη


Ούσα τουρίστρια για λίγες ημέρες στη γερμανική πρωτεύουσα, την Παρασκευή 29 Μαρτίου τυχαία βρέθηκα μπροστά σε μία μαθητική πορεία για την κλιματική αλλαγή. Από όσα έμαθα αργότερα, ήταν μέρος ενός παγκόσμιου project με τίτλο Fridays for Future, όπου χιλιάδες μαθητές αποφασίζουν να απουσιάσουν από το σχολείο για μία ημέρα για να συμμετέχουν στη συγκέντρωση απαίτησης δράσης ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Οι μαθητικές αυτές κινητοποιήσεις για το κλίμα φαίνεται να εξαπλώνονται με γρήγορους ρυθμούς σε όλο τον πλανήτη. Συγκεκριμένα, σε δύο εβδομάδες του Μαρτίου υπήρξαν τουλάχιστον 1.6 εκατομμύρια διαδηλωτές σε περισσότερες από 125 χώρες και των 7 ηπείρων.


Στον δρόμο για την πύλη του Βρανδεμβούργου, λοιπόν, ένα από τα πιο φημισμένα μνημεία της πόλης, πέσαμε επάνω στους χιλιάδες νέους (η γερμανική αστυνομία εκτιμά ότι το πλήθος έφτανε τις 20.000) με πλακάτ και χρωματιστά πανό που εξέφραζαν την δυσανασχέτησή τους για την κατάσταση του πλανήτη μας. Αναμφισβήτητα, η προηγούμενη γενιά απέτυχε να ανταποκριθεί κατάλληλα στη δραματική πρόκληση της κλιματικής αλλαγής. Αυτό γίνεται έντονα αντιληπτό από τους νέους σήμερα και δεν είναι περίεργο που είναι θυμωμένοι. Έτσι, αποφασίζουν να είναι εκείνοι που θα αναλάβουν δράση.


Την αρχική ιδέα για την «σχολική απεργία για το κλίμα» εμπνεύστηκε η Σουηδέζα έφηβη Γκρέτα Τούνμπεργκ, η οποία μάλιστα προτάθηκε για το Νόμπελ Ειρήνης 2019. «Την προτείναμε διότι η κλιματική αλλαγή -αν δεν περιοριστεί- θα είναι στο μέλλον η βασική αιτία πολέμων, συγκρούσεων και εισροής μεταναστών», δήλωσε ο Φρέντι Αντρέ Έβστεγκορντ, Νορβηγός βουλευτής. «Η Γκρέτα Τούνμπεργκ ξεκίνησε ένα μαζικό κίνημα στο οποίο βλέπω μάλλον τη βασικότερη συνεισφορά στην ειρήνη», πρόσθεσε.



Κάθε Παρασκευή η Γκρέτα Τούνμπεργκ δεν πηγαίνει στο σχολείο, αλλά στέκεται επί ώρες μπροστά στο σουηδικό κοινοβούλιο στη Στοκχόλμη κρατώντας στο χέρι της ένα μεγάλο πλακάτ που γράφει στα σουηδικά: «Skolstrejk för Klimatet» [μτφ: Σχολική απεργία για το κλίμα].

Με παρακίνησή της, επομένως, μαθητές από όλον τον κόσμο έχουν δραστηριοποιηθεί πάνω στο συγκεκριμένο φλέγων ζήτημα. Παρακάτω μπορούμε να δούμε κάποιες από τις δηλώσεις τους:


«Μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά» — Nakabuye, 20, Ουγκάντα



«Ένας από τους καθηγητές μου μου είπε ότι η κλιματική αλλαγή είναι σχέδιο του Θεού και ότι ήταν γραφτό να συμβεί. Έχω προσπαθήσει να ενημερώσω κάποιους καθηγητές, αλλά πιστεύουν ότι έχουν περισσότερες πληροφορίες μόνο και μόνο επειδή είναι μεγαλύτεροι. Τους λέω ότι η κλιματική αλλαγή είναι πραγματικά γεγονός και ότι είναι δική μας ευθύνη να κάνουμε κάτι γι’ αυτό, επειδή μπορούμε όντως να κάνουμε τη διαφορά.


Η απερήμωση συμβαίνει ήδη στην Ουγκάντα, οπότε αν δεν δράσουμε τώρα δεν νομίζω ότι θα υπάρχει ζωή τις επόμενες δεκαετίες. Κάποιες φορές ξυπνάμε το πρωί και κάποια κομμάτια του τροπικού δάσους έχουν απλά εξαφανιστεί. Στη συνέχεια υπάρχει ο αγωγός πετρελαίου στην περιοχή της Hoima και η ρύπανση είναι παντού. Χρειαζόμαστε την ανάπτυξη, αλλά όχι εις βάρος του μέλλοντος του λαού μας. Έχουμε την ευκαιρία να αλλάξουμε σε ανανεώσιμη ενέργεια. Δηλώνω παθιασμένος να κάνω την αλλαγή, δεν μπορώ να σταματήσω να το σκέφτομαι. Αν όχι εμείς, τότε ποιος άλλος θα το κάνει;»



«Αυτό το κάνουμε επειδή είμαστε τρομοκρατημένοι» — Mia, 15 και Katie, 18, Καναδάς



Katie: «Δεν αντιπροσωπευόμαστε συχνά σε μεγάλες αποφάσεις που αφορούν το περιβάλλον ή την κλιματική αλλαγή. Οπότε όταν οι νέοι ξεσηκώνονται και αποδεικνύουν ότι παρακολουθούν τους πολιτικούς αρχηγούς και τους προκαλούν, νομίζω είναι πολύ σοκαριστικό για κάποιους ανθρώπους. Μερικές φορές οι ενήλικες δεν συνειδητοποιούν την σοβαρότητα της κατάστασης με τον ίδιο τρόπο που το κάνουμε εμείς. Δεν έχουμε χρόνο, δεν έχουμε την πολυτέλεια να περιμένουμε κι άλλο.»


Mia: «Η νεολαία που βγαίνει στους δρόμους και διαμαρτύρεται δεν το κάνει επειδή θέλει να γίνει διάσημη ή γιατί θέλει δημοσιότητα. Το κάνουμε επειδή μπορεί να μην έχουμε μέλλον. Το κάνουμε επειδή είμαστε τρομοκρατημένοι, όλοι μας. Οι ενήλικες θυμώνουν που χάνουμε μαθήματα στο σχολείο, αντί να κοιτάνε αυτά που τους δείχνουμε. Οι άνθρωποι πρέπει να αρχίσουν να το παίρνουν στα σοβαρά το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής.»

Παρόμοιες είναι και οι δηλώσεις μαθητών από το Χονγκ Κονγκ, τη Χιλή, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ και όλες συμφωνούν στο ότι η κλιματική αλλαγή δεν είναι παιχνίδι πολιτικών συμφερόντων, αλλά ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα του 21ου αιώνα. Και δεν έχουν άδικο.


Συχνά ο όρος «κλιματική αλλαγή» ταυτίζεται μόνο με την «αύξηση της μέσης θερμοκρασίας της επιφάνειας της γης». Όμως, η κλιματική αλλαγή είναι ένα σύνολο παρατηρούμενων αλλαγών, τις οποίες οι ανθρώπινες δραστηριότητες, κατά κύριο λόγο, επέφεραν στην ατμόσφαιρα με αποτέλεσμα η λειτουργία της ως φυσικό μέσο παγίδευσης της γήινης ακτινοβολίας να εντατικοποιηθεί. Η συσσώρευση ολοένα και περισσότερων ποσοτήτων αερίων του θερμοκηπίου και αερολυμάτων οδήγησε σε αλλαγές του κλίματος σε τοπική, περιφερειακή και παγκόσμια κλίμακα. Οι συνέπειες είναι αμέτρητες και πολλές φορές καταστροφικές και γι’ αυτό η ευαισθητοποίηση των ατόμων είναι κρίσιμης σημασίας...


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ