top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Πράσινη Ενέργεια στη Ναυτιλία!

Η αφορμή για αυτό το άρθρο μου δόθηκε όταν πριν από ένα μήνα βρέθηκε στα χέρια μου μια έρευνα σύμφωνα με την οποία παρατηρήθηκαν στην ατμόσφαιρα της Σαντορίνης 340.000 μικροσωματίδια ανά κυβικό, όταν σε πολυσύχναστο δρόμο υπάρχουν περίπου 20.000-30.000. Η μόλυνση αυτή της ατμόσφαιρας αποδόθηκε στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται καθημερινά το νησί τις μέρες του καλοκαιριού.


Στον αντίποδα, λίγες μέρες αργότερα, στο 11ο Συνέδριο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του Κέντρου Ενεργειακής Πολιτικής και Ανάπτυξης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο συμμετείχε ενεργά η συντακτική ομάδα του Envinow, εντύπωση μου έκανε η ομιλία ενός Νορβηγού καθηγητή του Western Norway University of Applied Sciences ονόματι Tom Skauge.Ο οποίος με έβαλε σε αισιόδοξες σκέψεις, αφού κεντρικό θέμα της ομιλίας του ήταν οι καινοτόμες πράσινες τεχνολογίες που εφαρμόζει η Νορβηγία οι οποίες αφορούν την κίνηση πλοίων στα γραφικά Φιόρδ με τη χρήση μπαταριών. Φανερή λοιπόν, είναι η ανάγκη για βελτίωση της κίνησης των καραβιών, μιας και το αντίκτυπο της ναυτιλίας στο περιβάλλον είναι ιδιαίτερα σημαντικό.



Με αφορμή αυτά τα προβλήματα και τους όρους που έχει θέσει η ευρωπαϊκή ένωση για το περιβάλλον, η Νορβηγική πρεσβεία οργάνωσε μία ημερίδα για την πράσινη ανάπτυξη στη θαλάσσια μεταφορά και τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης των πλοίων. Εκεί βρέθηκε η Brodrene (Μια Νορβηγική εταιρία που δραστηριοποιείται σε καράβια και πράσινες ενέργειες) όπου παρουσίασε το επιχειρηματικό της πλάνο. Αρχικά ξεκίνησε με τη δημιουργία ξύλινων σκαφών αναψυχής, συνέχισε με την χρήση του ανθρακονήματος και τώρα με την σύμπραξη της με την The Fjords δημιούργησε ένα πρωτοποριακό υβριδικό πλοίο το οποίο χρησιμοποιεί καύσιμα για να διανύσει μεγάλες αποστάσεις, ωστόσο τα αντικαθιστά με τη χρήση μπαταρίας κατά τη διάρκεια μικρών διαδρομών. Από αυτή την οικολογική πρωτοβουλία έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής και απέσπασε εξαιρετικά κέρδη. Με το πέρασμα του χρόνου η εταιρία βελτίωσε τη μπαταρία και την έκανε αποδοτικότερη. Τώρα βρίσκεται σε διαδικασίες κατασκευής του πρώτου ηλεκτρικού σκάφους με μηδενική εκπομπή λαμβάνοντας χρηματοδότηση από την κυβέρνηση. Αξίζει να σημειωθεί πως οι διαφορές στους πόρους και την τεχνογνωσία της Ελλάδας σε σύγκριση με τη Νορβηγία είναι φανερές. Παρόλα αυτά υπάρχουν κοινά κίνητρα ανάμεσα στις δύο χώρες όπως η ισχυρή ναυτιλία, η αγάπη για την θάλασσα και η πλούσια γεωμορφολογία του πελάγους.



Υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει πάντα έντονη δραστηριότητα στην Μεσόγειο, ενώ οι απαιτήσεις για οικολογική συνείδηση όλο και θα οξύνονται. Μήπως ήρθε η ώρα μετά από την συμβολή της Νορβηγίας με την εμπειρία της, να ακολουθήσει και η Ελλάδα τα χνάρια της; Σειρά έχουν οι Ελληνικές Ναυτιλιακές εταιρίες να εκτελέσουν το καθήκον τους. Όσο πιο νωρίς βάλουν λοιπόν την ηλεκτρική τεχνολογία στη Ναυτιλία τόσο ευκολότερα θα ξεχωρίσουν στην παγκόσμια αγορά και θα γίνουν φιλικότερες προς το περιβάλλον μειώνοντας του ρύπους και το κόστος. Έτσι θα αυξηθεί και ο τουρισμός, αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας της χώρας μας. Μένει κάποιος να κάνει την αρχή.



Comments


bottom of page