top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Παραγωγή αιολικής ενέργειας σε μεγάλα υψόμετρα.


Όταν σκεφτόμαστε την εκμετάλλευση του ανέμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, είναι σύνηθες το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο νου να είναι οι ανεμογεννήτριες και όχι τα αεροσκάφη. Μία start-up εταιρεία με έδρα το Σαν Φρανσίσκο που ιδρύθηκε το 2006, γνωστή ως Makani Power , ειδικεύεται σε κατασκευή αυτόνομων αεροσκαφών για παραγωγή αιολικής ενέργειας σε μεγάλα υψόμετρα όπου οι άνεμοι έχουν μεγαλύτερη ισχύ και είναι πιο ομαλοί σε σχέση με το επίπεδο του εδάφους.



Το αεροσκάφος συνδέεται με την βάση στο έδαφος με καλώδια που μπορούν να φτάσουν ακόμη και τα 610 μέτρα. Τα καλώδια λειτουργούν ως μέσα μετάδοσης της παραγόμενης ενέργειας στο έδαφος αλλά και ως αποσβεστήρας , ο οποίος απορροφά τις αναταράξεις και συμβάλει στην ομαλή πτήση του αεροσκάφους. Διαθέτουν τουρμπίνες παραγωγής ενέργειας , οι οποίες έχουν την δυνατότητα εκμετάλλευσης της διπλάσιας αιολικής ενέργειας σε σχέση με τις ανεμογεννήτριες εδάφους. Το μήκος του αεροσκάφους μπορεί να φτάσει μέχρι τα 35 μέτρα και η πτέρυγα του είναι κατασκευασμένη από ανθρακονήματα , τα οποία συμβάλουν στην δραματική μείωση του βάρος και στην αύξηση της στιβαρότητας της κατασκευής. Διαθέτουν τέσσερις προπέλες , GPS καθώς και αισθητήρες που εκπέμπουν δεδομένα, τα οποία με την επεξεργασία τους επιτυγχάνεται η βελτιστοποίηση της πορείας που θα ακολουθήσει το αεροσκάφος για την παραγωγή της μέγιστης δυνατής ενέργειας. Η τροχιά που ακολουθεί το αεροσκάφος είναι κυκλική γύρω από το σημείο πρόσδεσης τους και έχει την δυνατότητα να διατηρήσει το υψόμετρο πτήσης του για ανέμους άνω των 25 χιλιομέτρων την ώρα.


Ένα παρόμοιο concept είναι η χρήση αερόστατου αντί για το αεροσκάφος. Το αερόστατο αυτό περιέχει 180 κυβικά μέτρα αδρανούς αερίου και είναι συνδεδεμένο ,όπως το αεροσκάφος, με επίγειο σταθμό. Με την βοήθεια ηλεκτρικών μηχανών και του αερίου που περιέχει , το αερόστατο στροβιλίζεται με αποτέλεσμα να προκαλείται το φαινόμενο Magnus , κατά το οποίο αυξάνεται η δυναμική άνωση του περιστρεφόμενου σώματος , δίνοντας του την δυνατότητα να ανέβει με ευκολία σε μεγαλύτερα υψόμετρα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση , είναι ικανό να φτάσει τα 2 χιλιόμετρα όπου η προς εκμετάλλευση αιολική ενέργεια είναι 8 φορές μεγαλύτερη από τα χαμηλά υψόμετρα. Η βασική διαφορά με το αεροσκάφος είναι ότι η ενέργεια δεν παράγεται στο αερόστατο αλλά στο έδαφος. Όσο το αερόστατο αυξάνει το υψόμετρο του , τραβάει ένα καλώδιο το οποίο περιστρέφει μία γεννήτρια στην επίγεια βάση , παράγοντας έτσι ηλεκτρική ενέργεια. Όταν φτάσει το μέγιστο υψόμετρο , σταματάει τον στροβιλισμό με αποτέλεσμα να απαιτείται μικρότερο ποσό ενέργειας για την κάθοδο του. Κατά μέσο όσο το σύστημα αυτό παράγει 30 KW ενέργειας και μελλοντικός στόχος είναι η σύνδεση πολλών αερόστατων μαζί δημιουργώντας έτσι ένα εναέριο σύστημα παραγωγής ενέργειας.



Και τα δύο concept βρίσκονται ακόμα σε πειραματικό στάδιο και είναι απαραίτητη η περαιτέρω εξέλιξη των συστημάτων τους πριν διατεθούν για εμπορική χρήση. Η εγκατάσταση τους μπορεί να πραγματοποιηθεί σε παραθαλάσσιες καθώς και χερσαίες περιοχής και θα προσφέρουν δυνατότητες παραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.

Comments


bottom of page