top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Ο κλάδος της κρουαζιέρας δεν φαίνεται να κάνει βήματα για τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών



Η ετήσια κατάταξη των κρουαζιερόπλοιων για το 2020 που δημοσίευσε η NABU δείχνει ότι η πλειονότητα του κλάδου της κρουαζιέρας απέχει πολύ από την υλοποίηση των προϋποθέσεων για την επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας για το Κλίμα του Παρισιού.

Η NABU, ο Γερμανικός Οργανισμός Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος, εταίρος της BirdLife International, μελετώντας τις 18 μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας με δραστηριοποίηση στην Ευρώπη, διαπίστωσε ότι σχεδόν καμία ανάμεσά τους δεν διαθέτει συγκεκριμένη στρατηγική για τη μετατροπή του στόλου της ώστε να λειτουργεί με μηδενικές εκπομπές ρύπων, έναν σαφή κλιματικό στόχο που θα πρέπει να υλοποιήσει ο συγκεκριμένος κλάδος.

Έτσι, παράλληλα με την κατάταξη, η NABU δημοσίευσε και την πρότασή της για τη μετάβαση του κλάδου της κρουαζιέρας σε καθεστώς μηδενικής εκπομπής ρύπων έως το 2050. Ο «οδικός χάρτης» αυτός ορίζει τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν σε τρία στάδια, ώστε να υλοποιηθούν οι στόχοι της προστασίας του κλίματος. Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, λόγου χάρη, θα πρέπει να σταματήσει η χρήση μαζούτ, να αναπτυχθεί συγκεκριμένο σχέδιο κλιματικής στρατηγικής από κάθε εταιρεία και να εφαρμοστεί η ηλεκτροδότηση από την ξηρά.


Στο δεύτερο στάδιο, μέχρι το 2030 θα πρέπει να ταξιδεύει το πρώτο πλοίο χωρίς εκπομπές ρύπων και οι νέες ναυπηγήσεις να γίνονται με συγκεκριμένο πρότυπο μηδενικών εκπομπών, ενώ τα παλαιότερα πλοία θα πρέπει να μετασκευάζονται για να αποκτήσουν σχετικές τεχνολογίες.


Ο στόχος είναι, μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα, να έχει επιτευχθεί η λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων χωρίς εκπομπές ρύπων.


Η NABU θεωρεί πως κρίση που προκάλεσε ο κορωνοϊός δεν θα πρέπει να λειτουργήσει ως δικαιολογία για αναβολή των προγραμματισμένων επενδύσεων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του στόλου. Όπως αναφέρει ο Daniel Rieger, ειδικός της NABU για τις κρουαζιέρες, «ο κλάδος, συνηθισμένος στην επιτυχία μέχρι τώρα, θα πρέπει να επωφεληθεί από την αναγκαστική διακοπή λόγω κορωνοϊού ώστε να απαντήσει στο ερώτημα: κάτω από ποιους όρους θα έχει μέλλον η κρουαζιέρα; Απαιτείται και πολιτική παρέμβαση, ώστε τα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος να είναι προαπαιτούμενα για τη χορήγηση κρατικής βοήθειας. Για πάρα πολύ καιρό ο κλάδος αποφάσιζε μόνος του σχετικά με τη συνεισφορά του στην προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος –με τα γνωστά αποτελέσματα».


Η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί βασική απειλή για την υγεία των Ευρωπαίων, όπως διαπιστώνεται στην πρόσφατη μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος, ενώ δεν λείπουν και οι συσχετισμοί της με τη διάδοση του κορωνοϊού. Και είναι αναμφισβήτητο γεγονός ότι η χρήση μαζούτ από τα κρουαζιερόπλοια αυξάνει επικίνδυνα την ατμοσφαιρική ρύπανση, κάτι που έχει ιδιαίτερη επίπτωση στις πόλεις που φιλοξενούν λιμάνια. Αυτό αφορά σαφώς και την Ελλάδα, όπως είχε φανεί και από τις μετρήσεις που είχε διεξάγει η NABU στην Κέρκυρα και στη Σαντορίνη, όπου καταγράφηκαν εξαιρετικά υψηλές συγκεντρώσεις επικίνδυνων για την υγεία λεπτόκοκκων μικροσωματιδίων (UFP).


Η μετάβαση του κλάδου της κρουαζιέρας σε καθεστώς μηδενικής εκπομπής ρύπων θα ωφελήσει τα λιμάνια και τους κατοίκους τους, μειώνοντας σημαντικά τους κινδύνους για την υγεία και το περιβάλλον από τους ρύπους. Μπορεί όμως να τα ωφελήσει και οικονομικά, καθώς η ηλεκτροδότηση των κρουαζιερόπλοιων από την ξηρά θα σημάνει αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, αλλά και αύξηση των εσόδων.



Πηγή: Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρία

Kommentare


bottom of page