Οι υποσχέσεις των μεγαλύτερων παραγωγών πλαστικών απορριμμάτων

Της Μαίρης Κασιμάτη



Τα τελευταία χρόνια το πρόβλημα των πλαστικών απορριμμάτων που καταλήγουν στον υδάτινο ορίζοντα, μολύνοντάς τον έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις . Μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης αναφέρονται όλο και συχνότερα στο συγκεκριμένο ζήτημα που μας απειλεί με ένα ζοφερό μέλλον, ενώ στην κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης έπαιξε σημαντικό ρόλο και η προβολή της γνωστής βρετανικής σειράς Blue Planet. Φυσικά δεν χρειάζεται να δει κανείς το προαναφερόμενο ντοκιμαντέρ για να συνειδητοποιήσει την έκταση του περιβαλλοντικού προβλήματος, καθώς αρκεί μια βόλτα στις περισσότερες παραλίες της Αττικής για να σας πείσει.


Ακόμα και στην χώρα μας που φημίζεται για τα καθαρά νερά και τις παραλίες της δεν είναι λίγες οι φορές που όταν το ευνοούν οι καιρικές συνθήκες, οι δαντελωτοί κρυστάλλινοι κολπίσκοι των νησιών μας γεμίζουν με σκουπίδια, η πλειοψηφία των οποίων είναι πλαστικά. Στην περίπτωση αυτή, η αντίδραση των περισσότερων είναι να αλλάξουν παραλία, προτιμώντας μια άλλη πιο καθαρή ή απλά παραμένοντας στην ίδια χωρίς όμως να βουτήξουν στην θάλασσα. Όμως για τα ζώα και τα φυτά που ονομάζουν τη θάλασσα σπίτι τους αυτή η επιλογή δεν υπάρχει, με αποτέλεσμα να υποφέρουν.


Μαζί λοιπόν με το πρόβλημα έρχονται και οι ευθύνες όλων μας. Ποιος είναι πραγματικά υπεύθυνος για την λυπηρή κατάσταση του υδάτινου ορίζοντα; Οι πολυεθνικές όπως η Coca – Cola και η Nestle που παράγουν ακατάσχετα πλαστικές συσκευασίες στο όνομα του κέρδους και της εύκολης λύσης; Τα κράτη και οι κυβερνήσεις που δίνουν ελάχιστη έμφαση στην εκπαίδευση των νέων για το περιβάλλον και τις απειλές που αυτό δέχεται; ‘H μήπως εμείς οι ίδιοι, οι απλοί πολίτες που δυσανασχετούμε στο άκουσμα της λέξης ανακύκλωση;

Σε κάθε περίπτωση όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι εάν δεν αλλάξει κάτι άμεσα και δεν ληφθούν τα απαιτούμενα μέτρα, η φύση με την έννοια που τη γνωρίζουμε εμείς δεν θα είναι η ιδιά με αυτή που θα βιώσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας. Στο πλαίσιο αυτό, οι τρεις πασίγνωστες εταιρίες, Coca-Cola, Pepsi Co και Nestle, έδωσαν στην δημοσιότητα τα σχέδια τους για την αντιμετώπιση του προβλήματος που κατηγορούνται ότι μαζί με άλλες μεγάλες βιομηχανίες συντηρούν και διευρύνουν.



Συγκεκριμένα, εκπρόσωπος της Coca-Cola δήλωσε ότι η εταιρεία συμμερίζεται τον στόχο της Break Free From Plastic για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων από τους ωκεανούς. Μάλιστα, δεσμεύονται να μαζέψουν και στη συνέχεια να ανακυκλώσουν ένα κουτάκι Coca-Cola για κάθε ένα που πουλάνε. Όπως επίσης και να χρησιμοποιούν 50% ανακυκλώσιμα υλικά στην παραγωγή τους μέχρι το 2030.


Από τη μεριά της η Nestle δημοσιοποίησε τη βλέψη της εταιρίας να εξαλείψει κάθε ίχνος των συσκευασιών τους από σκουπιδότοπους, θάλασσες και ποταμούς. Προκειμένου να το καταφέρουν αυτό, έχουν υποσχεθεί ότι το 100% των συσκευασιών τους θα είναι ανακυκλώσιμο ή επαναχρησιμοποιούμενο μέχρι το 2025.


Σε παρόμοιους τόνους και τα σχόλια της Pepsi Co πάνω στο θέμα.

Οι εκπρόσωποι της εταιρίας δήλωσαν ότι έχουν θέσει στόχο το 100% των συσκευασιών τους να είναι βιοδιασπώμενο, (απόβλητα δυνάμενα να λιπασµατοποιηθούν) ή ανακυκλώσιμα ως το 2025.



Όσο χαρμόσυνα και ελπιδοφόρα φαντάζουν τα παραπάνω το σίγουρο είναι ότι δεν μπορούμε να αρκεστούμε σε αυτά, αν θέλουμε οι περιβαλλοντικές συνθήκες να παραμείνουν ως έχουν. Αν θέλουμε να δούμε δραστικές αλλαγές κάθε προσπάθεια είναι αναγκαίο να ξεκινάει από εμάς τους ίδιους και μέσα από τα σπίτια μας, ώστε να διαμορφωθεί ένα διαφορετικό καταναλωτικό μοντέλο που μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα ταράξουν τα νερά και θα επιβάλλουν μια άλλη τα πράγματα στη νομοθεσία και την εταιρική κοινωνική ευθύνη των μεγάλων πολυεθνικών.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ