• envinow.gr

«ΝΑΙ» στην ηλεκτροκίνηση;

της Κατερίνας – Αργυρής Παρώνη


Σε μία νέα εποχή τόσο για το περιβάλλον όσο και για την οικονομία βλέπουμε να οδεύει η χώρα μας μετά την υπογραφή επιστολής πρόσθεσης συνεργασίας μεταξύ της γερμανικής αυτοβιομηχανίας Next.e.Go Mobile και της Enterprise Greece ανοίγοντας την είσοδο στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το ύψος της παραγωγής αυτής αρχικά, εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ θα έχει την δυνατότητα παραγωγής 30.000 αυτοκινήτων ετησίως. Η συγκεκριμένη επένδυση που θεωρείται «πράσινη», προάγοντας την κυκλική οικονομία και βασιζόμενη σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, θα αποφέρει οφέλη για την ελληνική οικονομία, καθώς, εκτός από την αύξηση της απασχόλησης και την αξιοποίηση εργατικού δυναμικού υψηλών δεξιοτήτων, θα συντείνει στην αξιοποίηση τεχνολογίας για την κατασκευή των οχημάτων αλλά και στην ενίσχυση των υποστηρικτικών επιχειρήσεων. Σε συνδυασμό , βέβαια, με την επένδυση της Volkswagen για πιλοτική μετατροπή της Αστυπάλαιας σε νησί ηλεκτροκίνησης. Έτσι, βλέπουμε ότι η Ελλάδα ακολουθεί τον δρόμο της ανάπτυξης και της εφαρμογής νέων τεχνολογιών φιλικών για το περιβάλλον.


Πιο συγκεκριμένα, το project «Smart & Sustainable Island» της Volkswagen στην Αστυπάλαια αντικατοπτρίζει το μοντέλο μιας οικονομίας με μηδενικούς ρύπους στην Ευρώπη του 2050.Το project θα μετατρέψει την Αστυπάλαια σε παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης και αυτονόμησης. Περιλαμβάνει ολοκληρωμένο σχέδιο μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, υποδομές ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης, εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Τα οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και τα οχήματα κοινής ωφελείας στο νησί θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με τη βοήθεια του Volkswagen Group. Στόχος του προγράμματος, είναι η κατ’ ελάχιστον κάλυψη της νέας ζήτησης φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να γίνει από ενέργεια που θα προέρχεται από ΑΠΕ.


Παρακολουθώντας, λοιπόν, όλες αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις που αφορούν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό αλλά και διεθνές επίπεδο θίγεται το θέμα οφειλών που συνεπάγεται η χρήση αυτής. Πρώτα απ’ όλα από την άποψη της κλιματικής αλλαγής και της ποιότητας του αέρα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σαφώς προτιμότερα σε σχέση με τα βενζινοκίνητα ή τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Έχουν διεξαχθεί πολλές επιστημονικές μελέτες σχετικά με τις επιπτώσεις του κύκλου ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που έχουν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η ανάκτηση των υλικών αυτών από υφιστάμενα αυτοκίνητα και η επαναχρησιμοποίησή τους αποφέρουν σημαντικό όφελος και εξασφαλίζουν σημαντική μείωση των συνολικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Συν τοις άλλοις, οι ηλεκτροκινητήρες είναι πιο αποδοτικοί από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, οπότε μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας της μπαταρίας καταλήγει να χρησιμοποιείται για να κινεί το αυτοκίνητο το οποίο σπαταλά λιγότερη ενέργεια. Επιπλέον, δεν παράγονται ατμοσφαιρικοί ρύποι από τις εκπομπές της εξάτμισης, όπως οξείδια του αζώτου και σωματίδια. Βέβαια, εξακολουθούν να παράγονται σωματίδια από την πέδηση και από τη φθορά των ελαστικών, αλλά συνολικά είναι λιγότερα σε σύγκριση με το βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν επίσης να μειώσουν τα επίπεδα θορύβου, ειδικά σε χαμηλότερες ταχύτητες στις οποίες είναι λιγότερο θορυβώδη από τα συμβατικά αυτοκίνητα.


Όσον αφορά την υγεία, το κύριο όφελος αφορά την ποιότητα του αέρα. Θα εξακολουθήσει να υπάρχει ατμοσφαιρική ρύπανση από την ηλεκτρική ενέργεια με την οποία τροφοδοτούνται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά αυτή συνήθως προέρχεται από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι μπορεί να εφαρμόζουν καλύτερους ελέγχους όσον αφορά τη ρύπανση από αυτούς που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, και συνήθως βρίσκονται μακριά από πυκνοκατοικημένες περιοχές.


Στο πλαίσιο εγκαθίδρυσης της ηλεκτροκίνησης η χώρα μας τονίζει τα εξής σχετικά με την χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το κόστος χρήσης και συντήρησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι 80 % χαμηλότερο σε σχέση με των συμβατικών ενώ με τα κίνητρα και τις επιδοτήσεις που δίνει το κράτος το κόστος αγοράς τους πλησιάζει αυτό των συμβατικών. Παραδείγματος χάρη, το κόστος καυσίμου για συμβατικό όχημα που διανύει 10.000 χλμ. το χρόνο είναι 1.200 ευρώ. Για ηλεκτρικό όχημα το κόστος του ρεύματος για την ίδια απόσταση είναι 420 ευρώ, ενώ με νυχτερινό τιμολόγιο το κόστος πέφτει στα 220 ευρώ, δηλαδή 80%. Επίσης, οι ιδιοκτήτες απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας και έχουν την δυνατότητα να κυκλοφορούν ελεύθερα στο δακτύλιο ενώ δεν θα χρεώνονται για τη στάθμευση για δύο χρόνια.


Αναλογιζόμενοι όλα αυτά καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι τα ηλεκτρικά αμάξια και η ηλεκτροκίνηση γενικότερα έχει σκοπό να μπει στις ζωές μας αλλάζοντάς αυτές ως προς το καλύτερο τόσο για την οικονομία όσο και για το περιβάλλον. Σίγουρα, η χρήση αυτής δεν θα εξαλείψει όλα τα περιβαλλοντικά που αντιμετωπίζουμε και θα αντιμετωπίσουμε στο μέλλον σίγουρα, όμως, αποτελεί μία αρχή.


ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ