Ένα πιο απλό και πιο αποτελεσματικό μοντέλο για την εξυγίανση της λίμνης Κορώνειας, ενός χρονίζοντος προβλήματος, φέρνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα». Μιλώντας σήμερα στη Βουλή, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, υπογράμμισε πως όλες οι αρμοδιότητες που αφορούν στη λίμνη Κορώνεια εκχωρούνται στο ΥΠΕΝ, προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες και τα έργα, ενώ θα οριστεί και ένας ειδικός συντονιστής.
Όπως εξήγησε ο κ. Χατζηδάκης, «η Κορώνεια είναι ένα μεγάλο πρόβλημα εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ουσιαστικά από το 1995 και μετά. Υπάρχει περιβαλλοντική επιβάρυνση, υπάρχει θέμα με τα απόβλητα, με το τοπίο, με την προοπτική της λίμνης και δυστυχώς έχουμε επί πολλά έτη επιπλοκές με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχουμε καταδίκη το 2011 και παρά τις προσπάθειες να αντιμετωπιστεί το θέμα από διαφορετικές κυβερνήσεις, παραμένει ανοιχτό μέχρι και σήμερα».
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας επισήμανε πως με το ζήτημα αυτό ασχολούνται περίπου 30 φορείς με αποτέλεσμα να «υπάρχει ένας κυκεώνας και να μην μπορεί να υπάρξει συντονισμός. Ο ένας τελικά -άθελά του, γιατί όλοι θέλουν να λυθεί το θέμα- εμποδίζει τον άλλον. Δεν υπάρχει κεντρική κατεύθυνση και πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα στην ολότητα του».
«Για να μην έχουμε ένα σισύφειο έργο και για να σταματήσει και ο κατακερματισμός που υπάρχει τόσα χρόνια, κάνουμε κάτι απλό, αλλά αναγκαίο. Ορίζεται πια ένας φορέας αρμόδιος και ο φορέας αυτός είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον πολύ απλό λόγο ότι είμαστε υπόλογοι εμείς στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Συμφωνήθηκε λοιπόν σε κυβερνητικό επίπεδο να εκχωρηθούν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος όλες οι αρμοδιότητες σε σχέση με τη διαχείριση της λίμνης Κορώνειας, να εξοπλιστεί το Υπουργείο, μέσα στο πλαίσιο του ενωσιακού και του εθνικού δικαίου, με όλα εκείνα τα εργαλεία προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες και τα έργα. Και επίσης να οριστεί ένας ειδικός συντονιστής, ο οποίος, όπως λέγανε παλιά στο στρατό, θα χρεωθεί με 108 αυτή την υπόθεση, θα την έχει πρωί μεσημέρι βράδυ δεν θα κάνει τίποτα άλλο μια μικρή ομάδα προκειμένου να έχουμε ένα συγκεκριμένο έργο. Φτάνουν πια οι θεωρίες, φτάνουν πια οι περιπλανήσεις από γραφείο σε γραφείο. Θεωρούμε ότι πρέπει να πάμε σε ένα πιο απλό μοντέλο διαχείρισης με στόχο να έχουμε αποτέλεσμα. Γιατί χωρίς αποτέλεσμα οι προθέσεις δεν έχουν κανένα νόημα!», σημείωσε ο υπουργός.
Παράλληλα, απαντώντας στις αιτιάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε: «Εάν κατάλαβα καλά ο κ. Φάμελλος υπαινίχθηκε ότι όλα πήγαιναν καλά και ότι ερχόμαστε εμείς στα καλά καθούμενα να προκαλέσουμε ένα πρόβλημα για τη Κορώνεια. Πάμε να επιλύσουμε ένα πρόβλημα για το οποίο είναι συνυπεύθυνες όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις. Ήμουν ξεκάθαρος ως προς αυτό. Είπα ότι έγιναν προσπάθειες από όλους – δεν μειώνω καμία προσπάθεια- αλλά το θέμα δεν έχει λυθεί. Και δεν είναι μυστικό ότι είναι ανοιχτό το ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αν πάω με τις σημερινές ταχύτητες, πολύ απλά θα σας δώσω το δικαίωμα σε μερικούς μήνες να έρθετε να μου πείτε ότι έκανα τα ίδια και χειρότερα με εσάς. Δεν θέλω να σας το δώσω αυτό το δικαίωμα κύριε Φάμελλε, λυπάμαι πάρα πολύ. Προχωρούμε στον δρόμο της κοινής λογικής».
Το μόνο σχέδιο Χατζηδάκη για την Κορώνεια είναι οι αναθέσεις έργων χωρίς διαγωνισμούς και οι διορισμοί ημετέρων
Σοβαρά πολιτικά ελλείμματα και δέκα (10) αναπάντητα ερωτήματα ανέδειξε η τοποθέτηση του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτή Β΄Θεσσαλονίκης, Σωκράτη Φάμελλου, στη συζήτηση τροπολογίας του κυρίου Χατζηδάκη για την αποκατάσταση της λίμνης Κορώνειας, σε σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Σχολίασε ειδικότερα το γεγονός ότι, εδώ και τέσσερις ημέρες, ο κύριος Χατζηδάκης ενημέρωνε με Δελτίο Τύπου και πολλές τηλεοπτικές εμφανίσεις για την κατάθεση τροπολογίας για τη σωτηρία της Κορώνειας και τελικά, η τροπολογία κατατέθηκε και παρουσιάστηκε λίγες ώρες πριν ολοκληρωθεί η συζήτηση νομοσχεδίου άλλου Υπουργείου στην Ολομέλεια της Βουλής. Απόδειξη της προχειρότητας και της αποσπασματικότητας είναι ότι είχε προηγηθεί, προ δύο εβδομάδων, η ψήφιση του αντιπεριβαλλοντικού νόμου που αφορούσε σχετικά θέματα και θα έπρεπε να περιλαμβάνει και το θέμα της Κορώνειας.
Από τη συζήτηση προέκυψε ότι σκοπός της τροπολογίας είναι η νομιμοποίηση απευθείας αναθέσεων έργων, υπηρεσιών και μελετών έως τα 140.000 ευρώ, η τοποθέτηση ως συντονιστή ενός ακόμα γαλάζιου παιδιού με ετήσιο κόστος αμοιβής που ξεπερνά τα 40.000 ευρώ, καθώς και η ακύρωση αρμοδιοτήτων πολλών φορέων. Όλα αυτά βέβαια για ένα έργο το οποίο ο κύριος Χατζηδάκης δεν μπόρεσε να περιγράψει και να δώσει κανένα τεχνικό χαρακτηριστικό, εφόσον δεν απάντησε σε κανένα από τα κάτωθι δέκα (10) ερωτήματα που του έθεσε ο Σ.Φάμελλος:
1. Γνωρίζει ο κύριος Χατζηδάκης ότι η Ελληνική Πολιτεία έχει υποβάλλει φάκελο ολοκλήρωσης του Master Plan της λίμνης Κορώνειας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και σε ποιο σημείο βρίσκεται η συζήτηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Δεν γνωρίζει ότι δημιουργεί συνέπειες για την πολιτεία όταν επικαλείται ότι το έργο δεν είναι ολοκληρωμένο και ως εκ τούτου απαιτούνται και άλλες ενέργειες;
2. Ποιο είναι το αρμόδιο όργανο/υπηρεσία του ΥΠΕΝ στο οποίο ανατίθεται η επίβλεψη του έργου που αναφέρεται στην τροπολογία, δεδομένου ότι η κυβέρνηση κατάργησε την Ειδική Γραμματεία Υδάτων, περιόρισε τις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Βιοποικιλότητας, κατήργησε τους Φορείς των Προστατευόμενων Περιοχών και ίδρυσε τον ΟΦΥΠΕΚΑ, ένα παράλληλο με το ΥΠΕΝ φορέα, που δεν έχει τέτοιες αρμοδιότητες;
3. Απέτυχε η πρωτοβουλία των κυρίων Καράογλου, Υφυπουργού Μακεδονίας-Θράκης και κυρίου Αραβώση, Γενικού Γραμματέα Περιβάλλοντος που ανακοίνωσαν την 1η Οκτωβρίου του 2019, για τέσσερις άμεσες δράσεις για τη λίμνη Κορώνεια;
4. Απέτυχε ή αδυνατεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να υλοποιήσει να εκτελέσει και συντηρήσει, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, τα σχετικά έργα που είχε αναλάβει ή αυτό σημαίνει ότι το ΥΠΕΝ αποσύρει την εμπιστοσύνη του στον κύριο Τζιτζικώστα;
5. Απέτυχε ο Δήμος Λαγκαδά στην εκτέλεση αρμοδιοτήτων του και για αυτό του αφαιρούνται οι σχετικές αρμοδιότητες;
6. Απέτυχε η ΔΕΥΑ Δήμου Λαγκαδά και της αφαιρείται η αρμοδιότητα εκτέλεση έργων αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων, και μάλιστα έργων που εντάχθηκαν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης λυμάτων, όπως το Καβαλάρι και η Άσσηρος; Ως εκ τούτου θα μεταφερθεί η αρμοδιότητα στο ΥΠΕΝ; Αν ναι, ποια υπηρεσία θα έχει την ευθύνη λειτουργίας των Εγκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων και εκτέλεσης των έργων αποχέτευσης;
7. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αδυνατεί ή απέτυχε να ανταπεξέλθει στα έργα άρδευσης, λιμνοδεξαμενών και αρδευτικών έργων και του αφαιρείται η αρμοδιότητα;
8. Τι έργα και τι παραχωρήσεις σχεδιάζει το ΥΠΕΝ για τον αιγιαλό της λίμνης Κορώνειας; Ποιο είναι το έργο για το οποίο απαιτείται η παραχώρηση του αιγιαλού της λίμνης και ως εκ τούτου παίρνει την αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών; Υπολείπεται κάποιο έργο για την αποκατάσταση της λίμνης το οποίο πρέπει να εγκατασταθεί στον αιγιαλό της λίμνης; Αυτό δε θα επηρεάσει την κριτική και την κρίση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου έναντι της ελληνικής πολιτείας;
9. Ποιο είναι το έργο για το οποίο απαιτείται ένας συντονιστής ο οποίος θα κοστίσει στην Ελληνική Πολιτεία 40.000 ευρώ/έτος και άλλοι τέσσερις εργαζόμενοι; Θα είναι κάποιο γαλάζιο παιδί της ΝΔ; Για ποιο λόγο ο κύριος Χατζηδάκης αρνήθηκε το κόστος στην δευτερομιλία του, παρότι αυτό αναγράφεται ρητά στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που έχει και την υπογραφή του (επισυνάπτεται);
10. Τέλος, για ποιον λόγο αναιρούνται οι προβλέψεις των διαγωνισμών και αποφασίζεται η ανάθεση υπηρεσιών και έργων μέχρι το κατώφλι των 139.000 ευρώ, το οποίο περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση; Για ποιο λόγο δεν προχωράτε με διαγωνισμό για τις υπηρεσίες για τα έργα; Μήπως με την τροπολογία βρίσκετε ένα παραθυράκι για να δώσετε και άλλες απευθείας αναθέσεις σε δικούς σας ανθρώπους;
«Καμία απάντηση από τον κύριο Χατζηδάκη για όλα αυτά. Όπως και για το πόσο ¨επιτελικό¨ είναι να τροποποιεί με τροπολογία δύο διατάξεις του αντιπεριβαλλοντικού νόμου 4865/2020 δύο εβδομάδες μετά τη ψήφισή του. Το πιο κρίσιμο όμως είναι ότι ο κύριος Χατζηδάκης δεν μπόρεσε να περιγράψει ποιο είναι το έργο για το οποίο απαιτείται αυτή η τροπολογία και τι σχέση έχει με το φάκελο που εκκρεμεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο» δήλωσε ο Σ.Φάμελλος και τόνισε τέλος, ότι τα παραπάνω αναπάντητα ερωτήματα αποδεικνύουν απλά το επιτελικό μπάχαλο και τη δημιουργία ενός παραθύρου για διορισμούς και απευθείας αναθέσεις από τον κύριο Χατζηδάκη, με πρόσχημα την αποκατάσταση της Κορώνειας, ακυρώνοντας παράλληλα αρμοδιότητες άλλων φορέων μέσα σε ένα αδιέξοδο προχειρότητας.
Comments