top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Μαθητές από όλη την Ευρώπη μέσα από εργασίες συνέβαλαν στις μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα




Πάνω από 100 σχολεία από 8 ευρωπαϊκές χώρες συμμετείχαν στην επιστημονική πρωτοβουλία CleanAir@School, που διοργανώθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) και το European Network of the Heads of Environmental Protection Agencies.


Τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας, που δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα, περιγράφουν πώς οι μαθητές μέτρησαν τα επίπεδα ρύπανσης, έμαθαν για την ποιότητα του αέρα και προώθησαν δράσεις για καθαρότερο αέρα.


Ο ΕΟΠ και το European Network of the Heads of Environmental Protection Agencies διοργάνωσαν το CleanAir@School, μια επιστημονική πρωτοβουλία για την παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα με τη συμβολή των πολιτών.


Από το 2018 έως το 2020, μαθητές, δάσκαλοι και γονείς που συμμετείχαν στο έργο χρησιμοποίησαν απλές συσκευές χαμηλού κόστους για τη μέτρηση των επιπέδων διοξειδίου του αζώτου (NO2) γύρω από τα σχολεία τους. Το NO2 είναι ένας από τους βασικούς ατμοσφαιρικούς ρύπους που βλάπτουν την ανθρώπινη υγεία στην Ευρώπη. Η κύρια πηγή του είναι οι οδικές μεταφορές και, ως εκ τούτου, αποτελεί πρόβλημα ειδικά στις αστικές περιοχές.


Η ποιότητα του αέρα παρακολουθήθηκε χρησιμοποιώντας τα λεγόμενα passive NO2 samplers, με ένα δείγμα στο δρόμο στο μπροστινό μέρος του σχολείου και ένα σε λιγότερο μολυσμένη περιοχή, όπως η αυλή του σχολείου. Οι μαθητές στις οκτώ συμμετέχουσες χώρες μέτρησαν τα επίπεδα ρύπανσης γύρω από το σχολείο τους, έμαθαν για την ποιότητα του αέρα και τρόπους βελτίωσής της και έφτιαξαν αφίσες και βίντεο.


Οι σχολικές εργασίες διερεύνησαν επίσης τρόπους για την προώθηση του περπατήματος, της ποδηλασίας και της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς για να φτάσουν στο σχολείο ως εναλλακτική λύση αντί να μετακινούνται με το αυτοκίνητο.


Εκτός από αυτήν την εκπαιδευτική πτυχή, η πρωτοβουλία CleanAir@School εξέτασε πώς η επιστήμη των πολιτών μπορεί να συμπληρώσει τα επίσημα δεδομένα παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα.


Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τέτοιες προσεγγίσεις υποστηρίζουν τη φιλοδοξία μηδενικής ρύπανσης και τις προσπάθειες προώθησης της ευρύτερης χρήσης της επιστήμης των πολιτών για τη συμπλήρωση των περιβαλλοντικών αναφορών και την ενθάρρυνση της συμμετοχής των πολιτών σε θέματα ποιότητας του αέρα.

Comments


bottom of page