
Η συνεχόμενη ανάπτυξη του τομέα των αερομεταφορών έχει προκαλέσει σημαντική άνοδο των ετήσιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Το 12 % των εκπομπών λόγω μεταφορών οφείλεται στα αεροπλάνα και δυστυχώς αυτό το νούμερο στο μέλλον θα αυξηθεί με την εξέλιξη του κλάδου. Αν και το ποσοστό αυτό μπορεί να θεωρηθεί μικρό μπροστά σε αυτό των επίγειων μεταφορών , η επίπτωση των εκπομπών αυτών στο περιβάλλον είναι στην πραγματικότητα πολύ μεγαλύτερη καθώς απελευθερώνονται σε πολύ μεγάλα υψόμετρα. Ένα αεροσκάφος παράγει 23.85 κιλά διοξειδίου του άνθρακα ανά μίλι , το οποίο οδηγείται απευθείας στα ψηλότερα στρώματα της ατμόσφαιρας χωρίς την δυνατότητα απορρόφησης μέρους του από το περιβάλλον. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο την μείωση των εκπομπών μέχρι το 2050 κατά 75% σε σχέση με αυτές στο έτος 2000. Αυτός ο στόχος είναι πολύ αισιόδοξος και η επίτευξη του απαιτεί την εφαρμογή προηγμένων τεχνολογιών και μεθόδων πλοήγησης στο αεροσκάφος.

Σαφώς η ελαχιστοποίηση του καυσίμου κατά την πραγματοποίηση μίας πτήσης αποτελεί τρόπο μείωσης του κόστους της και σημαντικότερα των εκπομπών της. Γνωρίζοντας τον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα και των συνθηκών στις οποίες αυτός λειτουργεί με τον βέλτιστο τρόπο , είναι δυνατόν να καθοριστεί το υψόμετρο , ταχύτητα και απόσταση προκειμένου να επιτύχουμε αύξηση του βαθμού απόδοσης του κινητήρα. Ο κινητήρας λειτουργεί αποδοτικότερα όταν ο εισαγόμενος αέρας είναι κρύος και οι συνθήκες πίεσης και ανέμου ιδανικές. Για την εφαρμογή της τεχνικής αυτής στην αποστολή ενός αεροσκάφους , έχουν δημιουργηθεί λογισμικά , τα οποία πρέπει πρώτα να ακολουθούν τους κανονισμούς της αεροπλοΐας , που χαράζουν την βέλτιστη πορεία που πρέπει να ακολουθήσει το αεροσκάφος.
Βέβαια λόγω ανταγωνισμού , κάθε εταιρεία διαθέτει ένα δικό της πακέτο το οποίο εγκαθιστά στα αεροσκάφη της. Για παράδειγμα η Boeing διαθέτει το πρόγραμμα InFlight το οποίο επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο τα δεδομένα που αφορούν την εναέρια κυκλοφορία , τον καιρό καθώς και την εκάστοτε πορεία του αεροσκάφους προκειμένου να εντοπίσει διαδρομές που θα εξοικονομήσουν καύσιμο και θα βελτιώσουν την λειτουργική απόδοση του . Με τον εντοπισμό μίας τέτοιας πορείας , το λογισμικό ενημερώνει το πλήρωμα καθώς και το επίγειο κέντρο επιχειρήσεων και δίνει την δυνατότητα άμεσης εφαρμογής των απαιτούμενων διορθώσεων από τον αυτόματο πιλότο . Παράλληλα , το στέλνει τα δεδομένα και σε άλλες πτήσεις της εταιρείας που εκτελούνται κοντά στην αναφερόμενη περιοχή με σκοπό την άμεση αξιοποίηση τους.

Η πιο πρόσφατη καινοτομία στο λογισμικό αυτό είναι η διερεύνηση της επίδρασης των ανέμων στην λειτουργική απόδοση των αεροσκαφών. Η ακριβής πρόβλεψη της κατεύθυνσης και της έντασης των ανέμων στα διάφορα υψόμετρα στα οποία εκτελούνται οι πτήσεις είναι εξαιρετικά δύσκολη. Παλαιότερα τα πληρώματα λάμβαναν πληροφορίες για τον άνεμο πριν την απογείωση του αεροσκάφους το οποίο σημαίνει πως για μία πτήση πολλών ωρών τα δεδομένα αυτά δεν θα είχαν ικανοποιητική ακρίβεια λόγω της υψηλής μεταβλητότητας των καιρικών φαινομένων. Πλέον το σύστημα ενημερώνεται σε πολλά στάδια κατά την διάρκεια της πτήσης και γίνονται οι απαραίτητοι υπολογισμοί για την εύρεση της επιθυμητής πορείας.
Συνολικά η Boeing υπολογίζει ότι το λογισμικό αυτό μπορεί να εξοικονομήσει 55-110 λίτρα καυσίμου κατά την εκτέλεση μίας αποστολής. Λαμβάνοντας υπόψιν τις δεκάδες χιλιάδες πτήσεις που πραγματοποιούνται καθημερινά , είναι φανερή πλέον η μείωση της επίπτωσης της λειτουργίας των αεροσκαφών σε μεγάλα υψόμετρα.
Comments