top of page
  • Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Αναζητώντας την αλήθεια για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων

Του Περικλή Βραχάμη


Λόγω της ενεργειακής κρίσης τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Είναι γνωστά τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών οχημάτων σε ό,τι αφορά την ποιότητα ζωής, το περιβάλλον και την ενέργεια, θεωρώντας ότι τα λιγοστά μειονεκτήματα, με την πάροδο των ετών, θα ελαχιστοποιούνται.


Το κλειδί για τη διάδοση του ηλεκτρικού οχήματος είναι η μπαταρία του, η οποία αποτελεί το ακριβότερο εξάρτημα και είναι αυτή που θα δώσει άλλη προοπτική στα αυτοκίνητα. Τι γνωρίζουμε όμως για τις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σχετικά με τις εκπομπές άνθρακα? Αμερικανοί επιστήμονες αναφέρουν ότι η κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος δημιουργεί περισσότερες εκπομπές άνθρακα, από ένα συμβατικό όχημα, με κύριο λόγο την μπαταρία του.


Πώς κατασκευάζονται οι μπαταρίες;


Οι ευρωπαικές αυτοκινητοβιομηχανίες, λόγω έλλειψης εγχώριων εργοστασίων κατασκευής μπαταριών, στρέφονται στην κινέζικη αγορά. Χρειάζονται πολλά δισεκατομμύρια ευρώ για να κατασκευαστεί ένα τέτοιο εργοστάσιο στην Ευρώπη, ενώ τα ορυχεία στην αχανή Κίνα – κυρίως στην περιοχή της Jiangxi – παρέχουν τα μέταλλα που είναι απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών. Τα σπάνια μέταλλα βρίσκονται σε δύσκολες θέσεις και σε μικρές ποσότητες, οπότε για να εξορύξουν οι εργάτες το σπάνιο αυτό μετάλλευμα χρειάζεται να μετακινήσουν μεγάλες εκτάσεις γης σε βάθος τριών μέτρων. Στη συνέχεια αφού ρίξουν θειικό αμμώνιο, διαλύουν τον πηλό και παίρνουν την ποσότητα λάσπης περνώντας την από πολλά λουτρά οξέος. Ό,τι έχει απομείνει, ρίχνεται στον κλίβανο και ψήνεται. Οι σπάνιες γαίες που απομένουν – περίπου το 0,2% του εξαγόμενου εδάφους- χρησιμεύουν για να κατασκευαστούν οι μπαταρίες. Το 99,8% το οποίο είναι μολυσμένο απορροφάται από το περιβάλλον. Στα περισσότερα όμως ορυχεία για την εξόρυξη των πετρωμάτων και για τις υψικαμίνους απαιτούνται μεγάλες ποσότητες άνθρακα. Φυσικά όταν μιλάμε για τέτοια εργοστάσια τόσο μεγάλου βελινεκούς, μιας και οι μπαταρίες είναι παντού στην ζωη μας, η ακριβής ρύπανση σε σχέση με τα πρότυπα εκπομπής καυσαερίων αποκρύπρονται.


Η παραγωγή διοξειδίου του άνθρακα κατά την κατασκευή των μπαταριών δεν συνάδουν με την παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων –για τα οποία προορίζονται οι μπαταρίες- τα οποία έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων!


Ως επίλογος για την «ρυπογόνα» κατασκευή μπαταριών είναι ότι, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, υπάρχει δέσμευση των εργοστασίων για την ανακύκλωσή τους καθώς αναπτύσσονται συνεχώς μέθοδοι ανάκτησης πολλών σημαντικών υλικών, λύση η οποία μειώνει το περιβαντολογικό «κόστος».

Επίσης οι μπαταρίες αυτές μετά την χρήση τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα , αν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή, είναι ικανές να χρησιμοποιηθούν σε κατοικία για την αποθήκευση και χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας.


Παρόλο που οι εκπομπές άνθρακα κατά την κατασκευή μπαταριών για την λειτουργία των ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι σε υψηλό ποσοστό, τα πλεονεκτήματα σε σχέση με το συμβατικό όχημα είναι πολύ περισσότερα και με σωστή χρήση των μπαταριών τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το μέλλον.


bottom of page