top of page
Εικόνα συγγραφέαenvinow.gr

Έντονη αντιπαράθεση για το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης



Κ. Χατζηδάκης: Πράσινη πολιτική το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση


«Το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση είναι ένα πράσινο νομοσχέδιο που προάγει έναν οικολογικό τρόπο μετακίνησης», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, όπου ξεκίνησε τη Δευτέρα η συζήτηση του νομοσχεδίου. Στη συνέχεια ανέλυσε τους πέντε βασικούς του άξονες ως εξής:

  1. Παροχή κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, δικύκλων και ποδηλάτων που φτάνουν στο 15% της αξίας του αυτοκινήτου (με «οροφή» τα 5.500 ευρώ), το 20% της αξίας του δικύκλου και το 40% της αξίας του ποδηλάτου.

  2. Παροχή κινήτρων για την δημιουργία υποδομών φόρτισης, ώστε να καλυφθεί το δίκτυο των Εθνικών Οδών έως το τέλος του 2021. Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, οι εισαγωγείς ΙΧ έχουν δεσμευθεί για 1.200 σημεία φόρτισης έως το 2021, ενώ πρωτοβουλίες θα αναλάβουν και οι Δήμοι για χωροθέτηση δημόσια προσβάσιμων φορτιστών. Σε ότι αφορά τα κτίρια, ο ίδιος τόνισε ότι προβλέπεται υποχρέωση τοποθέτησης για τα νέα, ενώ για τα παλαιά κτίρια προβλέπεται «μοντέλο» ανάλογο με αυτό που ακολουθείται για την εγκατάσταση λέβητα φυσικού αερίου στην πολυκατοικία, που δεν απαιτεί συναίνεση όλων των ιδιοκτητών.

  3. Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη λειτουργία της αγοράς της ηλεκτροκίνησης, αντί για τις αποσπασματικές ρυθμίσεις που υπήρχαν μέχρι τώρα, με σαφή τον ρόλο του ΔΕΔΔΗΕ και των υπόλοιπων φορέων. Σαφή αναφορά έκανε ο κ. Χατζηδάκης και στη Συμφωνία που υπέγραψαν 18 φορείς (εισαγωγείς ΙΧ, πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας κ.α.) και στην οποία δεσμεύθηκαν ότι θα πράξουν ό,τι τους αναλογεί «για να περάσουμε από την θεωρία στην πράξη».

  4. Ενεργός ρόλος του Δημοσίου στις προμήθειες ηλεκτρικών αυτοκινήτων (το 25% των νέων ΙΧ που αποκτώνται θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά ηλεκτρικά) αλλά και στην διείσδυση ηλεκτρικών λεωφορείων στις αστικές συγκοινωνίες (με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να εποπτεύει το δεύτερο εγχείρημα)

  5. Τέλος, κεντρικό ρόλο στο νομοσχέδιο καταλαμβάνουν τα αναπτυξιακά-φορολογικά κίνητρα για την παραγωγή φορτιστών, μπαταριών, ακόμα και ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις λιγνιτικές περιοχές, κάτι που σηματοδοτεί ότι η κυβέρνηση ενδιαφέρεται για την παραγωγική διάσταση της ηλεκτροκίνησης. «Δεν προάγουμε μόνο την βελτίωση των συνθηκών για το περιβάλλον, αλλά και δημιουργούμε μια νέα αγορά, έναν νέο τομέα της οικονομίας», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για «μικρόψυχη προσπάθεια διαστρέβλωσης του περιεχομένου του νομοσχεδίου που θα γυρίσει μπούμερανγκ», επισημαίνοντας ειδικά για τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έκανε σχεδόν τίποτε για την ηλεκτροκίνηση, ένα θέμα που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της συζήτησης για το περιβάλλον. Ανέδειξε επίσης για άλλη μια φορά τις αντιφάσεις στην επιχειρηματολογία το κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, τονίζοντας ότι «ενώ σηκώνουν ψηλά τη σημαία της οικολογίας τάσσονται υπέρ της παράτασης του χρόνου ζωής των λιγνιτικών μονάδων και συντάσσονται με όλους όσους είναι κατά των ΑΠΕ, αναζητώντας ακροατήριο».


«Δέχομαι ότι η πολιτική μας για την ηλεκτροκίνηση είναι ταξική γιατί πράγματι…αφορά τα ταξί», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι το νομοσχέδιο –μεταξύ άλλων- θεσπίζει γενναιόδωρα κίνητρα για τη ανανέωση του γηρασμένου στόλου των ταξί. Διευκρίνισε ότι τα μεταχειρισμένα ηλεκτροκίνητα ΙΧ έμειναν εκτός επιδότησης γιατί αυτοί που έχουν ήδη αγοράσει τέτοια αυτοκίνητα έχουν υψηλά εισοδήματα.


Τέλος, εξήγησε ότι απαγορεύθηκε η εισαγωγή των παμπάλαιων μεταχειρισμένων ΙΧ τύπου Euro 1,2,3 για λόγους προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας και επιβλήθηκε περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ στα μεταχειρισμένα εισαγόμενα ΙΧ Euro 4 (ηλικίας 11-12 ετών και πάνω) και 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα ΙΧ Euro 5A (ηλικίας 8 ετών και άνω) «επειδή τα αυτοκίνητα αυτά τα αφήνουν οι Γερμανοί, οι Βρετανοί και οι άλλοι Ευρωπαίοι -γιατί τα δικά μας ΙΧ είναι πολύ παλιότερα-, τα δίνουν μισοτιμής και στη συνέχεια στην αγορά των μεταχειρισμένων ζημιώνεται και ένας οποιοσδήποτε Έλληνας που έχει ένα αυτοκίνητο 5ετίας, 7ετίας που θέλει να πουλήσει και έχει να ανταγωνιστεί όλους αυτούς που εισάγουν μισοτιμής απέξω νοθεύοντας τον ανταγωνισμό και επιβαρύνοντας παράλληλα και το περιβάλλον».


Σ. Φάμελλος: Η ηλεκτροκίνηση δεν ενισχύεται με επικοινωνιακά εργαλεία και πρόχειρη νομοθέτηση


Τη διαδικασία νομοθέτησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) και συνολικά της κυβέρνησης, κατήγγειλε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο της ηλεκτροκίνησης που, όπως τόνισε, κατέθεσε ο κύριος Χατζηδάκης, κατά την προσφιλή του πλέον τακτική, Παρασκευή μεσάνυχτα, για να συζητηθεί τη Δευτέρα το πρωί στη Βουλή.


«Με μεγάλη βιασύνη, ο κύριος Χατζηδάκης φέρνει στη Βουλή, Παρασκευή μεσάνυχτα, ένα νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, σε μία προσπάθεια να αποκαταστήσει το «στίγμα» από το αντιπεριβαλλοντικό νόμο, το νόμο που όλες οι περιβαλλοντικές οργανώσεις χαρακτήρισαν ως περιβαλλοντικό νόμο-έγκλημα. Θα σάς μείνει όμως επιπλέον και το στίγμα του Υπουργού που καταθέτει νομοσχέδια μεσάνυχτα. Καλείτε επιπλέον τους φορείς να καταθέσουν τις απόψεις τους σε λιγότερο από 24 ώρες. Όλα αυτά είναι μία ξεκάθαρη προσπάθεια της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να περιοριστεί η Κοινοβουλευτική διαδικασία και να φιμωθεί η διαβούλευση των κοινωνικών φορέων».


Ενημέρωσε το Προεδρείο ότι η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε  διαμαρτυρία σχετικά με τον τρόπο προγραμματισμού της συζήτησης και έθεσε ζήτημα ευθύνης του αρμόδιου Υπουργού ΠΕΝ και του Προεδρείου της Βουλής καθώς, όπως σημείωσε, παραβιάζει τους κανόνες λειτουργίας του Κοινοβουλίου και δε σέβεται τους βουλευτές. Σημείωσε ακόμη την επιλογή του Προεδρείου της Βουλής να μην επικοινωνήσει με την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα στο Σαββατοκύριακο, ώστε να οριστεί εισηγητής από τον ΣΥΡΙΖΑ για το νομοσχέδιο.


Ο Σ.Φάμελλος προχώρησε στη συνέχεια σε ένα κεντρικό πολιτικό σχόλιο για το νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας λέγοντας: «Η ΝΔ εκμεταλλεύεται ένα θέμα και μία συζήτηση που ενδιαφέρει πολύ την κοινωνία ώστε να «πουλήσει» πράσινο-περιβαλλοντικό προσωπείο. Κάνει τελικά όμως κάποιες ρυθμίσεις μόνο για την αγορά, επιδιώκοντας να την τροποποιήσει και να την αναδιαρθρώσει προς όφελος λίγων εισαγωγέων και όχι προς όφελος της ηλεκτροκίνησης, ενώ τελικά το νομοσχέδιο καταλήγει να είναι ένα πεδίο άσκησης ταξικά μεροληπτικής πολιτικής, υπέρ των λίγων. Ενώ πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό και αναγκαίο να ρυθμιστεί ζήτημα, σήμερα, έχουμε στα χέρια μας ένα κείμενο που δείχνει αποσπασματική νομοθέτηση και αντιλαμβάνεται την ηλεκτροκίνηση με όρους επικοινωνίας. Η προσέγγισή σας είναι επιφανειακή, η νομοθέτηση πρόχειρη, δεν είναι προς όφελος της κοινωνικής πλειοψηφίας, ενώ μάλιστα είχε αποτελέσει «σημαία» της πολιτικής σας προεκλογικά. Τα περισσότερα ζητήματα του νομοσχεδίου παραπέμπονται σε Υπουργικές Αποφάσεις που θα ακολουθήσουν».


«Γνωρίζουμε όμως από την άλλη, δυστυχώς, ότι ξέρετε πολύ καλά να ιδιωτικοποιείτε. Τη διαχείριση απορριμμάτων, το δίκτυο φυσικού αερίου, τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, ξέρετε να καταργείτε την προστασία των περιοχών Natura 2000, να ακυρώνετε τους δασικούς χάρτες, να ιδιωτικοποιείτε την ηλεκτροπαραγωγή, να καταργείτε τον ΑΣΕΠ στη ΔΕΗ και να δημιουργείτε θέσεις υψηλά αμειβόμενες για γαλάζια παιδιά, ενώ ακόμη δεν έχετε ενεργοποιήσει ούτε το Ταμείο Επανασυνδέσεων για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Μια Υπουργική Απόφαση για την επανασύνδεση ευάλωτων νοικοκυριών που, εδώ και τέσσερις μήνες, δεν έχει συντάξει ο κύριος Χατζηδάκης».


Επισήμανε ότι η κυβέρνηση δεν έχει πραγματικό σχέδιο και στρατηγική για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα καθώς στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει:

  • εθνικό επιχειρησιακό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, όπως προβλεπόταν ότι θα εκπονηθεί μέχρι τις 30.06.2020, παρότι η ΝΔ σύστησε διυπουργική Επιτροπή για το θέμα και έλαβε απόφαση για το σχέδιο στις 21.10.2019

  • σχέδιο για ανάπτυξη δημόσιων μεταφορών με ηλεκτροκίνηση όπως προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση

  • καμία πρόταση και σχέδιο για την ανάπτυξη της δυνατότητας εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων ή εξαρτημάτων ώστε να υπάρχει ισορροπημένη παραγωγή μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ

  • σχέδιο για δημόσια διαθέσιμες υποδομές ηλεκτροκίνησης και φόρτισης,

Επιπλέον:

  • δεν εισάγεται και δε θεσπίζεται η απόσυρση σε εταιρικούς στόλους και στην ιδιωτική αγορά παρά μόνο στα ταξί

  • δε γίνεται χρήση κοινοτικών κονδυλίων για την ανανέωση του στόλου των δημόσιων μεταφορών ιδιαίτερα στις αστικές συγκοινωνίες

Τα παραπάνω προκύπτουν βάσει της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 1161/2019 για την προώθηση καθαρών και ενεργειακώς αποδοτικών οχημάτων οδικών μεταφορών.


Υπάρχει όμως, όπως σημείωσε, κακή, αποσπασματική νομοθέτηση καθώς το άρθρο 44 του σχέδιο νόμου περιλαμβάνει δεκατρείς (13) εξουσιοδοτικές διατάξεις για Υπουργικές Αποφάσεις και άλλες τρεις (3) εξουσιοδοτικές σε άρθρα που αφορούν στις φορολογικές ρυθμίσεις για Προεδρικά Διατάγματα και πολλές ασάφειες ως προς τις κρατικές ενισχύσεις.


«Η επιτελικότητά σας φτάνει να «ξεψηφίσει» δύο δικές σας διατάξεις. Μία από το νόμο ΔΕΗ-ΔΕΠΑ που σάς είχαμε επισημάνει τότε για τον ΔΕΔΔΗΕ και η άλλη για τα φορολογικά κίνητρα, του Δεκεμβρίου του 2019, για τα οχήματα με χαμηλούς και μηδενικούς ρύπους που τώρα τροποποιείτε. Είναι απίστευτη η προχειρότητά σας. Φτάνετε να καταργείτε ακόμη και άρθρο που αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση για τους παραδοσιακούς οικισμούς με αποτέλεσμα τα νησιά μας να μην αποκτήσουν υποδομές ηλεκτροκίνησης/φόρτισης», είπε χαρακτηριστικά.


Όλη αυτή η συζήτηση γίνεται για χίλια επτακόσια (1.700) ιδιωτικά αυτοκίνητα, τόνισε ο Σ.Φάμελλος, μία άδικη πολιτική, με έντονο ταξικό πρόσημο που επιδοτεί μόνο όσους έχουν ήδη τη δυνατότητα να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ στα νοικοκυριά των μεσαίων και χαμηλών εισοδηματικών τάξεων δε δίνεται ούτε η δυνατότητα να αποκτήσουν πιο φιλικά για το περιβάλλον οχήματα. «Ευνοείτε ακόμη μόνο αυτούς που θα εισάγουν από το εξωτερικό καινούργια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και επιβαρύνετε το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας. Το νομοσχέδιό σας δε στηρίζει ούτε την παραγωγή στην Ελλάδα, ούτε την κυκλική οικονομία ούτε και την εναλλακτική διαχείριση των μπαταριών».

Ρώτησε τον κύριο Χατζηδάκη αν τελικά υπάρχουν τα εκατό (100) εκατ. ευρώ που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς κάτι τέτοιο δεν προκύπτει από τον πόρο των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων αλλά, μόνο για περίπου τριάντα (30) εκατ. ευρώ για το 2020 και ενδεχομένως άλλα τριάντα (30) από το 2021, ενώ ο Ειδικός Λογαριασμός των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας έχει καταστεί ήδη ελλειμματικός.


Ρώτησε επιπρόσθετα αν τα ποσά από τα τέλη ταξινόμησης θα καλύψουν το έλλειμμα/το χρηματοδοτικό κενό που θα δημιουργηθεί.


Κλείνοντας ο Σ.Φάμελλος δήλωσε: «Η μεσαία τάξη, οι επιστήμονες, τα νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα δε θα δουν ποτέ ηλεκτρικό αυτοκίνητο επί Χατζηδάκη, ούτε θα δουν υποδομές αφού οι δήμοι θα χωροθετήσουν σταθμούς φόρτισης το 2021, οι οποίοι θα κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια. Με την πολιτική σας, κύριε Χατζηδάκη, τις υποδομές θα τις πληρώσει η πολιτεία αφού έχετε βγάλει εκτός τον Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) και έχετε κυριολεκτικά «παγώσει» την πρωτοβουλία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ για τις Ενεργειακές Κοινότητες που θα μπορούσαν να έχουν κεντρικό ρόλο στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, ειδικά στα νησιά. Τελικώς, υποτιμάτε την ηλεκτροκίνηση, το περιβάλλον, όπως αποδείξατε με τον αντιπεριβαλλοντικό σας νόμο που δεν αφήσατε τίποτα όρθιο, και, σήμερα, κοροϊδεύετε το ελληνικό Κοινοβούλιο και την κοινωνία ότι σάς ενδιαφέρει η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αλλά το νομοσχέδιό σας δυστυχώς είναι ένα άδειο πουκάμισο».​

Comments


bottom of page